website_personalisatie_hoe_werkt_dat

Website personalisatie – Hoe gaat dat in zijn werk?

Dankzij slimme software is het mogelijk om content te personaliseren op basis van bezoekersherkenning. Voor het personaliseren van websites werken wij met de software van SalesFeed. Benieuwd hoe dat werkt? Je leest het hier.

Bezoekersherkenning – Hoe werkt dat?

Een script op je website zet IP-adressen van je websitebezoekers om in bedrijfsnamen. Vervolgens wordt die data verrijkt met openbare bedrijfsinformatie en wordt het gedrag van de bezoeker geregistreerd.

Om content te kunnen personaliseren voor verschillende websitebezoekers, moeten die bezoekers eerst herkend worden. Dit legt de basis voor website personalisatie.

Website personalisatie – Hoe werkt dat?

Zodra kenmerken en gedrag van websitebezoekers worden herkend, kun je hier gepersonaliseerde content voor maken. Zo kun je de boodschap op je homepage aanpassen wanneer een IT-bedrijf op je website komt of de juiste contactpersoon tonen wanneer een bestaande klant je website bezoekt.

De gepersonaliseerde variaties richt je in met behulp van triggers en acties. Hiermee kun je als/dan-constructies maken: Als een zorginstelling wordt herkend op de website (trigger), dan tonen we een homepage variatie voor de zorgsector (actie).

Voorbeelden van triggers

Welke triggers je in kunt stellen, hangt samen met de informatie die de software verzamelt over je bezoekers. Je kunt namelijk niet handelen op data die er niet is.

Welke informatie of actionable data verzamelt de software over je websitebezoekers? We geven je een aantal voorbeelden:

  • Bedrijfsnaam
  • Branche
  • Locatie
  • Bepaalde pagina’s bekeken
  • Terugkerende bezoeker
  • Verkeersbron / Campagne

Voorbeelden van acties

Vervolgens kun je acties gaan koppelen aan triggers. Een aantal voorbeelden van acties:

  • Gepersonaliseerde boodschap op de homepage
  • Gebruikte afbeeldingen op een pagina aanpassen
  • Een pop-up tonen
  • Uitgelichte case/blog personaliseren

Tags – Wat zijn dat?

Wil je (nog) meer in detail treden? Dan zijn triggers soms specifiek niet genoeg. Tags geven je de mogelijkheid om complexe acties in te richten of relatietypes te verfijnen.

Tags zijn labels die kunnen worden toegekend aan websitebezoekers op basis van gedrag of de customer journey. Een tag kan een signaalfunctie hebben of meewerken (als trigger) aan het uitvoeren van een actie.

Afhankelijk van de aard van de tag voeg je deze handmatig toe aan een bezoekersprofiel of gebeurt dit automatisch.

Voorbeelden van tags

En wat kun je dan concreet met die tags? Nou, heel veel. We zetten een aantal voorbeelden van tags voor je op een rijtje:

  • Lead – Voorstel gedaan
  • Klant dienst A
  • Interesse in product B

Bezoekers met de tag ‘Lead – Voorstel gedaan’ bevinden zich al vrij ver in de customer journey. Bij deze leads zou je bijvoorbeeld een variatie op je website kunnen tonen waarin je bezwaren weerlegt.

Een klant die dienst A al bij je afneemt, hoef je geen (home)pagina te tonen waarop je dienst A aanprijst. Je bent er waarschijnlijk meer gebaat bij om deze klant een variatie te tonen waarin je dienst B en C wat meer belicht.

Een bezoeker met de tag ‘Interesse in product B’ kun je content tonen die specifiek ingaat op de voordelen van product B.

Benieuwd wat website personalisatie voor jouw organisatie kan doen?

  • Ontdek welke bedrijven jouw website bezoeken
  • Krijg inzicht in het gedrag van je websitebezoekers
  • Stem content af op segmenten of bedrijven
  • Boei & bind websitebezoekers met relevante, gepersonaliseerde content
  • Genereer meer kwalitatieve leads
  • Stimuleer conversie

Wil jij ook meer leads generen dankzij gepersonaliseerde content op basis van bezoekersherkenning? Wij kunnen je daarbij helpen! Lees hier meer over website personalisatie of neem even contact met ons op.

Meer informatie over IP-tracking & website personalisatie?

Dit artikel is onderdeel van een serie. Wil je meer weten over website personalisatie, IP-tracking en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan ook eens deze artikelen:

IP-tracking – Hoe werkt dat?

B2B leads genereren met IP-tracking software

Website personalisatie – Wat is dat eigenlijk?