Altijd al willen weten wat de kracht is van conversiegerichte landingspagina’s in zoekmachines? Wij onthullen hoe jij een blijvende indruk kan achterlaten bij je doelgroep en ze aanzet tot conversie. Lees mee en vind de antwoorden op al je vragen.
Liever direct aan de slag? Neem dan contact met ons op.
Waar we het over gaan hebben:
- Wat is de belangrijkste pagina van je website?
- Wat is een landingspagina?
- Het belang van een succesvolle landingspagina
- Inhoud en strategie van de landingspagina
- Campagnes voor de zoekmachine
- Ontwerp en opbouw van een effectieve landingspagina
- Onmisbare elementen voor je landingspagina
- Conclusie
Wat is de belangrijkste pagina van je website?
Heb je jezelf weleens afgevraagd wat de belangrijkste pagina van je website is? Is het de contactpagina? De bestelpagina? De pagina waarop je alle voordelen van je product of dienst aanprijst? Nee. De belangrijkste pagina van je website is de landingspagina.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina op je website die specifiek ingericht is voor het genereren van leads en conversies. De inhoud van zo’n pagina is in principe niet generiek; het richt zich op één doel / aanbieding / product / dienst / doelgroep.
Vaak maakt een landingspagina deel uit van een campagne. Bijvoorbeeld de pagina waar potentiële klanten op ‘landen’ nadat ze op een Google advertentie klikken.
Bijvoorbeeld, je zoekt naar “weekend Parijs” op Google en komt een advertentie van Booking.com tegen:
Als je op de advertentie klikt, kom je terecht op een landingspagina die Booking.com specifiek voor ‘weekend Parijs’ heeft ontwikkeld:
Bron: Booking.com
Vaak is de landingspagina het eindstation van een campagne, maar zéker niet het eindpunt van de customer journey. Het doel van de landingspagina is juist om ervoor te zorgen dat websitebezoekers hun reis doorzetten op je website.
Het belang van een succesvolle landingspagina
Een succesvolle landingspagina is niet alleen een visueel aantrekkelijke bestemming, maar integreert naadloos met de rest van je marketingcampagne. Consistentie in boodschap, titels, acties, tone-of-voice, call-to-action, beeldgebruik en ontwerp is van vitaal belang. Je wil dat elke klik converteert naar een naadloze ervaring die de bezoeker begeleidt naar de gewenste actie.
Inhoud en strategie van de landingspagina
Of het nu gaat om een landingspagina voor SEO of voor SEA, relevantie is key. Dit moet dus altijd het uitgangspunt zijn. Met dit in het achterhoofd, hebben we een compact stappenplan voor het bepalen van de strategie.
Wat bied je aan?
Welk aanbod ga je doen op je landingspagina? Wellicht is het antwoord op die vraag simpelweg ‘product X’, maar in veel gevallen ligt dit genuanceerder.
Zeker als we het hebben over B2B leadgeneratie, is het niet gebruikelijk om van een potentiële klant te verwachten gelijk een aankoop te doen. Vaak gaat het hier om grote investeringen. Maak liever kleinere tussenstappen zodat je potentiële leads binnenhaalt, zoals een whitepaper of een test.
Wie is de doelgroep?
Op welke doelgroep wil je je richten op je landingspagina? Wat voor klanten wil je binnenhalen? Wat vinden zij belangrijk? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen wanneer je een landingspagina gaat maken.
Probeer een zo scherp en concreet mogelijk beeld van je doelgroep te creëren. “Mensen die interesse hebben in marketing” is al te vaag. Wie hebben er dan interesse in marketing? Wat doen ze voor werk? Hoe oud zijn ze waarschijnlijk?
Welke zoekwoorden?
Waar zal je doelgroep op zoeken als ze interesse hebben in jouw product of dienst? Let op: mensen typen niet altijd letterlijk het product in.
Vaak begint een zoektocht met een probleem of vraag, niet met een specifieke behoefte voor product X. Houd hier rekening mee wanneer je gaat inzetten op zoekwoorden.
Wat is het doel en wat wil je vertellen?
Je hebt slechts enkele seconden om je websitebezoeker te overtuigen. Wat je dus zo snel mogelijk duidelijk wil maken is:
- Wat je doet of aanbiedt
- Waarom je potentiële klant dit wil of móét hebben
- Wat hij of zij moet doen om eraan te komen
Campagnes voor de zoekmachine
Er zijn 2 soorten landingspagina’s voor de zoekmachine: SEO-pagina of SEA-pagina.
SEO-landingspagina’s
Wil je een landingspagina voor SEO? Dan wil je dat de pagina goed vindbaar is. Een landingspagina voor organische zoekresultaten bevat in principe meer content dan een landingspagina voor SEA.
De teksten op je pagina zorgen ervoor dat ook zoekmachines een idee hebben waar je pagina over gaat. Staat er weinig content op je landingspagina? Dan loop je het risico dat zoekmachines niet of onvoldoende ‘snappen’ waar je pagina over gaat. En dat is niet goed voor je vindbaarheid.
Zorg ervoor dat je belangrijke zoekwoorden verwerkt in je pagina, zodat je hierop gevonden wordt. Overdrijf het niet. Ontdek hier hoe je vindbare content creëert.
Naast content is het voor vindbaarheid ook belangrijk dat je landingspagina technisch goed in elkaar zit. Laadt je pagina niet goed of (heel) langzaam? Dan heeft dit een negatief effect op je vindbaarheid.
SEA-landingspagina’s
Een SEA-pagina is een betaalde advertentie in de zoekresultaten. Deze zijn bovenaan en onderaan een pagina te vinden. De SEA-campagnes zijn meer gericht op de onderkant van de funnel. Hierbij heeft de zoeker al direct interesse en zijn dus verder in de customer journey.
De pagina’s zijn net iets anders ingedeeld dan een SEO-pagina. Minder tekst, gecombineerd met relevante inhoud, is de sleutel. Het is van groot belang dat de tekst van je advertentie overeenkomt met de inhoud van de landingspagina. Gebeurt dit niet? Dan wordt dit opgemerkt door de algoritmes van Google Ads en dit heeft doorgaans een negatieve uitwerking op je positie in de veiling.
Ontwerp en opbouw van een effectieve landingspagina
Een aantrekkelijk ontwerp en een doordachte opbouw zijn de bouwstenen van een landingspagina die converteert. Boven de vouw plaats je essentiële informatie, zoals een pakkende titel en de toegevoegde waarde van je aanbod. Deze cruciale elementen moeten de bezoeker binnen enkele seconden overtuigen.
Titel en subtitel
Titels, subtitels, en de call-to-action moeten bovenaan staan. Een voorbeeld is de landingspagina van Industrial Strength Marketing, die zich richt op responsive websites voor B2B-bedrijven. De headline vat het pijnpunt samen, terwijl de subtitel verdere uitleg geeft.
Toegevoegde waarde
Waarom moet je doelgroep ècht op jouw aanbod ingaan? Maak duidelijk wat de toegevoegde waarde of (unique) buying reason is. Zo’n aankoopreden hoeft niet perse uniek te zijn, maar dat zou wel mooi zijn. Maak de toegevoegde waarde snel duidelijk, bij voorkeur dus above the fold.
Let op, een opsomming van kenmerken of features is niet hetzelfde als de toegevoegde waarde. Het gaat hier om het waarom, niet om het wat. Vind je het lastig die vertaalslag te maken? Vul dan de volgende zin in:
“[Product of dienst] is/heeft [kenmerk], zodat jij [toegevoegde waarde].”
Even terug in de tijd voor een voorbeeld. Weet je nog de toegevoegde waarde van Apple’s iPod? “De nieuwe iPod heeft 5GB geheugen, zodat jij 1000 liedjes in je zak hebt.”
Bron: LinkedIn
Call-to-actions (cta’s)
Een prominente call-to-action is essentieel. Netflix doet dit goed door bezoekers duidelijk te vragen zich te registreren.
Bron: Netflix.com
Het is ook slim om de call-to-action herhaaldelijk op de pagina te plaatsen, zodat bezoekers er constant aan worden herinnerd, zelfs tijdens het scrollen.
Voorbeelden van een cta:
- Bellen
- E-mailen
- Opgeven/inschrijven voor…
- Je whitepaper downloaden
- Deelnemen aan je actie
- Aanvraag doen
- Offerte aanvragen
- Een aankoop doen
Kenmerken van je aanbod worden verder naar beneden op de pagina geplaatst, gevolgd door sociaal bewijs. Fabletics, een sportkledingmerk, maakt gebruik van klantenfoto’s en Trustpilot-reviews om vertrouwen op te bouwen.
Bron: Fabletics.nl
Onmisbare elementen voor je landingspagina
Elke landingspagina moet uniek zijn, gericht op een specifieke doelgroep en afgestemd op een bepaald product. Onmisbare elementen zijn:
- Je waardepropositie: Wat bied je aan en waarom moeten bezoekers voor jou kiezen?
- Een goede visual: Een foto, video, of infographic die de belangrijkste voordelen van je product toont.
- Productvoordelen: Presenteer de voordelen met bullets en benadruk de waarde voor de klant.
- Social Proof: Gebruik testimonials, reviews, of klantenlijsten om vertrouwen op te bouwen.
- Call-to-Action: Maak het bezoekers eenvoudig om te converteren met een duidelijke oproep tot actie.
- Unieke leadmagnet: Gratis Downloads, E-books en Webinars
Conclusie
Het genereren van leads vereist het bieden van waarde. Gratis downloads, e-books, webinars, nieuwsbrieven, en online cursussen zijn effectieve manieren om dit te doen. Door waardevolle inhoud gratis aan te bieden, bouw je niet alleen bekendheid en vertrouwen op, maar stimuleer je ook de conversie.
Een effectieve landingspagina vereist niet alleen een aantrekkelijk ontwerp, maar ook een doordachte strategie en relevante inhoud. Richt je op je doelgroep, gebruik de juiste zoekwoorden, communiceer de toegevoegde waarde, en bied waardevolle content om je landingspagina’s te transformeren tot krachtige tools voor conversie en leadgeneratie. Met de juiste benadering kunnen landingspagina’s de sleutel zijn tot het vasthouden en converteren van potentiële klanten.