website_personalisatie_gedrag

Website personalisatie – Gedrag van je bezoekers

Speel in op het doen en laten van je websitebezoekers met gepersonaliseerde content. Zo kun je ze een zetje in de gewenste richting geven. Ontdek de mogelijkheden van website personalisatie op basis van gedrag.

Verkeersbron/campagne

Wanneer iemand jouw website aanklikt in de zoekresultaten van Google of via een advertentie, kun je de landingspagina personaliseren. Hiermee kun je zorgen voor een ‘zachte landing’ door de getoonde content af te stemmen op de verkeersbron of campagne.

  • Word hyperrelevant vanaf de eerste klik
  • Maak gepersonaliseerde landingspagina’s

In campagnes werk je vaak met een bepaalde propositie en soms heb je meerdere campagnes/proposities voor één product. Dan is een landingspagina die meebeweegt op basis van campagne de uitkomst:

In campagnes werk je vaak met een bepaalde propositie en soms heb je meerdere campagnes/proposities voor één product. Dan is een landingspagina die meebeweegt op basis van campagne de uitkomst.

Laat bijvoorbeeld de visuals van de landingspagina overeen komen met die van de advertentie of belicht dezelfde verkoopargumenten. Dit kan goed van pas komen wanneer je een product of dienst verkoopt aan verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen kun je dan aanspreken met content die specifiek interessant is voor hen. Niet alleen binnen je advertentiecampagne maar ook zodra ze op je website komen.

Bepaalde pagina(‘s) bekeken

Door te analyseren welke pagina’s een websitebezoeker bekijkt, kom je er al snel achter waar zijn of haar interesse ligt. Deze kennis kun je vervolgens perfect inzetten voor gepersonaliseerde content.

  • Speel in op interesses
  • Roep herkenning & vertrouwen op

Breng bijvoorbeeld producten of diensten extra onder de aandacht met remarketing op je eigen website. Wanneer een (potentiële) klant met bepaalde intensiteit over dienst A leest, kun je bij een volgend bezoek dienst A extra onder de aandacht brengen.

Inzicht in de interesse van je potentiële klanten geeft je bovendien de mogelijkheid om vertrouwen en herkenning op te roepen. Wanneer een websitebezoeker een detailpagina van één van je verkopers/accountmanagers bekijkt, kun je bijvoorbeeld instellen dat deze accountmanager vervolgens bij producten als contactpersoon wordt getoond.

Aantal bezoeken

Wanneer iemand je website vaak bezoekt maar niet converteert, zou je eens een andere aanpak kunnen proberen. Bovendien val je met een verandering op je website gelijk weer extra op voor je terugkerende bezoekers.

Stel dat een potentiële klant al drie keer op je website is geweest maar nog geen een keer de knop “Neem contact op” heeft geklikt. Je zou er dan voor kunnen kiezen om na een x aantal bezoeken een andere call-to-action te proberen om de lead als nog te converteren. Verander de knop bijvoorbeeld in een “Download de whitepaper”.

Terugkerende bezoeker

Een eerste (website)bezoek is als een kennismaking. Je schudt handen, vertelt je naam en wie je bent. Als je iemand voor een tweede keer ontmoet, ga je niet nog een keer een hele kennismaking doen.

Veel websites houden op hun homepage een kennismakingspraatje; een (redelijk) algemeen verhaal. En logisch, want je wilt nieuwe bezoekers van harte welkom heten. Maar een terugkerende bezoeker is iemand die hoogstwaarschijnlijk al een aardig idee heeft wat jouw bedrijf doet. Die kent je al een beetje.

  • Stimuleer conversies met concretere call-to-actions
  • Speel in op de voorkennis van je websitebezoeker

Bij terugkerende bezoekers hoef je jezelf dus niet meer helemaal voor te stellen. Je kunt wat directer worden en een specifieker verhaal vertellen. Bovendien kun je concretere call-to-actions aanbieden om conversie te stimuleren.

Tijd sinds vorige bezoek

Binnen de B2B is een aankoopbeslissing (meestal) niet binnen een kwartier gemaakt. Leads hebben tijd nodig om na te denken over de investering die ze willen doen. Precies om deze reden is het interessant om te personaliseren op de tijd sinds het vorige bezoek.

Wanneer iemand je website bezoekt, de sessie eindigt en 10 minuten later terugkeert, heeft diegene waarschijnlijk niet ineens besloten. Wanneer iemand daarentegen na twee dagen terugkeert, zou het zomaar kunnen zijn dat deze persoon zich inmiddels verder in de funnel bevindt: hij heeft er nachtje (of twee) over geslapen.

Een bezoeker die na een bepaalde tijd terugkeert naar je website zou dus al een stukje dichter bij de aankoopbeslissing kunnen zijn. Hiermee verandert vaak ook de informatiebehoefte. In een verder stadium zou je van het aanprijzen van je product over kunnen gaan op het wegnemen van bezwaren.

Duur van de sessie of pageview

Zit iemand voor langere tijd op je website of op een bepaalde pagina? Dan zijn ze waarschijnlijk op zoek naar iets specifieks of hebben ze een bepaalde interesse. In beide gevallen is het een goed idee om hierop te handelen.

  • Stimuleer conversie
  • Signaleer interesse of een hulpvraag

Je kunt bijvoorbeeld instellen dat na een bepaalde tijd op een pagina een pop-up verschijnt: “Kunnen we je ergens mee helpen?”. Zo kom je de websitebezoeker tegemoet en stimuleer je conversie.

Benieuwd wat website personalisatie voor jouw organisatie kan doen?

  • Ontdek welke bedrijven jouw website bezoeken
  • Krijg inzicht in het gedrag van je websitebezoekers
  • Stem content af op segmenten of bedrijven
  • Boei & bind websitebezoekers met relevante, gepersonaliseerde content
  • Genereer meer kwalitatieve leads
  • Stimuleer conversie

Wil jij ook meer leads generen dankzij gepersonaliseerde content op basis van bezoekersherkenning? Wij kunnen je daarbij helpen! Lees hier meer over website personalisatie of neem even contact met ons op.

Meer informatie over IP-tracking & website personalisatie?

Dit artikel is onderdeel van een serie. Wil je meer weten over website personalisatie, IP-tracking en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan ook eens deze artikelen:

IP-tracking – Hoe werkt dat?

B2B leads genereren met IP-tracking software

Website personalisatie – Wat is dat eigenlijk?

Website personalisatie – Hoe gaat dat in zijn werk?

Website personalisatie – Eigenschappen van je bezoeker