websitepersonalisatie-content-website-personalisatie

Website personalisatie – Wat is dat eigenlijk?

Heeft een bedrijf in de financiële sector dezelfde informatiebehoefte als een IT-bedrijf? Nee, waarschijnlijk niet. Waarom zou je ze dan wel hetzelfde behandelen op je website?

Ga voor relevante, aansprekende webteksten. Ontdek wat website personalisatie voor jouw organisatie kan doen.

Website personalisatie – Wat is dat?

Bezoekersherkenning geeft inzicht in de bedrijven die jouw website bezoeken en wat ze daar doen. Vervolgens kun je aan de slag met deze informatie.

Bepaal zelf welke content wordt getoond voor groepen die je zelf bepaalt. Zo kun je content aanpassen voor wanneer er een bedrijf uit branche A of branche B op je website komt. Of misschien wil je wel gepersonaliseerde content tonen aan bezoekers die een bepaalde pagina hebben bekeken.

Dankzij slimme software hoef je zelf niet continu aan de knoppen te zitten. Zodra je jouw segmenten en gepersonaliseerde content hebt bepaald, doet de software de rest.

Bezoekersherkenning – Wat is dat?

Website personalisatie begint bij bezoekersherkenning. IP-tracking software identificeert je zakelijke websitebezoekers. Hierbij wordt demografische informatie verzameld zoals bedrijfsnaam en branche. Daarnaast registreert de software gedrag tijdens het websitebezoek zoals bekeken pagina’s en duur van het bezoek.

Meer weten over bezoekersherkenning? Bekijk dan onze pagina over bezoekersherkenning!

Website personalisatie – Nut & Noodzaak

Door een boodschap toe te spitsen op de situatie van de ontvanger, maak je deze relevanter. B2B bezoekersherkenning stelt je in staat om de informatie op je website toe te spitsen op de specifieke behoefte van je websitebezoekers. Dat noemen we ook wel liquid content.

Je zit in de trein en de conducteur roept iets om. Wat denk je dan dat beter werkt: “Beste reizigers, vergeet u bij het verlaten van de trein uw bagage niet?” of “Hallo Peter, vergeet je bij het verlaten van de trein je laptop niet?”.

En wij zijn niet de enige die het nut en de noodzaak van personalisatie in B2B marketing zien. Eerder schreef Emerce hierover:

“Personalisatie niet meer een nice-to-have, maar een must-have”.

Website personalisatie- Strategie

Een gedegen strategie is essentieel voor effectieve website personalisatie. Wat wil je vertellen? En tegen wie?

Ons advies is om klein te beginnen. Het is onrealistisch en onnodig om gepersonaliseerde content te schrijven voor ieder denkbaar segment.

Het is de kunst om de sweetspot te vinden. Wie is jouw ideale lead? In welke branche opereert die? Welke pagina’s bezoekt die? Door gericht te werk te gaan, vergoot je de kans op resultaat.

Segmenten bepalen

Je hoeft het natuurlijk niet te houden bij één doelgroep of segment. Stukje bij beetje kun je jouw website personalisatie uitbouwen met meer content voor meer segmenten.

Maar hoe bepaal je een segment? Dat hangt helemaal af van jouw situatie. Opereert een groot deel van jouw klantenbestand in een bepaalde branche? Dan is het waarschijnlijk een goed idee om content te schrijven waarin je ingaat op branche-specifieke wensen en zorgen.

Branche is lang niet het enige criterium die je kunt gebruiken voor gepersonaliseerde content. De data die verzameld wordt is onder te verdelen in drie categorieën: eigenschappen, gedrag en customer journey.

Wat kun je met website personalisatie?

Dus even concreet. Wat zou je precies met website personalisatie kunnen? Om je een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden, geven we je een aantal voorbeelden:

  • Personaliseer de boodschap op je homepage op basis van eerder bekeken pagina’s
  • Toon een relevante case over een klant uit dezelfde branche als je websitebezoeker
  • Ontvang een e-mail wanneer een kwalitatieve lead je website bezoekt
  • Toon gelijk de vacaturepagina wanneer een concurrerend bedrijf je website bezoekt

Natuurlijk is slechts een fractie van de mogelijkheden die je hebt met website personalisatie. Je kunt de inrichting van de software zo simpel of complex maken als je wilt.

Benieuwd wat website personalisatie voor jouw organisatie kan doen?

  • Ontdek welke bedrijven jouw website bezoeken
  • Krijg inzicht in het gedrag van je websitebezoekers
  • Stem content af op segmenten of bedrijven
  • Boei & bind websitebezoekers met relevante, gepersonaliseerde content
  • Genereer meer kwalitatieve leads
  • Stimuleer conversie

Wil jij ook meer leads generen dankzij gepersonaliseerde content op basis van bezoekersherkenning? Wij kunnen je daarbij helpen! Lees hier meer over website personalisatie of neem even contact met ons op.

Meer informatie over IP-tracking & website personalisatie?

Dit artikel is onderdeel van een serie. Wil je meer weten over website personalisatie, IP-tracking en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan ook eens deze artikelen:

IP-tracking – Hoe werkt dat?

B2B leads genereren met IP-tracking software

Meer informatie over IP-tracking & website personalisatie?

Dit artikel is onderdeel van een serie. Wil je meer weten over website personalisatie, IP-tracking en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan ook eens deze artikelen:

IP-tracking – Hoe werkt dat?

B2B leads genereren met IP-tracking software

Website personalisatie – Wat is dat eigenlijk?

Website personalisatie – Hoe gaat dat in zijn werk?

Website personalisatie – Eigenschappen van je bezoeker

Website personalisatie – Gedrag van je bezoeker

Website personalisatie – De customer journey

Pro-actieve leadopvolging dankzij IP-tracking software

SalesFeed Specialist

Onze specialisten beantwoorden graag al je vragen. Neem contact op of bekijk onze andere SalesFeed-diensten: