Website personalisatie – De customer journey

Een lead vertel je een ander verhaal dan een klant. Bedien je websitebezoekers in iedere fase van de customer journey met gepersonaliseerde content en zorg zo voor een soepelere flow door de funnel. Ontdek de mogelijkheden van website personalisatie op basis van de customer journey.

Prospects

Een prospect is niet zo maar een anonieme websitebezoeker. Een prospect valt binnen je doelgroep en zou wel eens een klant kunnen gaan worden. Je kunt wellicht al actiever richting conversie werken dan je zou doen bij een willekeurige andere websitebezoeker.

Voorbeelden van personalisaties voor prospects

  • Stimuleer conversie met extra call-to-action zoals het downloaden van een whitepaper
  • Laat zien dat je vergelijkbare bedrijven als klant hebt
  • Besteed extra aandacht aan een case over bedrijf uit dezelfde branche

Leads

Een lead is iemand die al interesse heeft in jouw bedrijf maar nog niet klaar is om te kopen. Maar daar wil je natuurlijk verandering in brengen.

Door je leads onderling in fases onder te verdelen, kun je content nog gerichter inzetten. Een lead in fase 1 wil je wellicht extra informatie geven over je product of dienst. Een lead die zich al verder in de funnel bevindt kent die informatie al. Dan kun je meer aandacht besteden aan het wegnemen van bezwaren.

Voorbeelden van personalisaties voor leads

  • Benoem redenen/voordelen om de investering te doen
  • Geef informatie over de implementatie van je product of dienst
  • Neem mogelijke bezwaren weg en weerleg ze

Klanten

Klanten hebben, logischerwijs, een andere informatiebehoefte dan prospects en leads. Je hoeft een klant niet meer te vertellen waarom jouw bedrijf de juiste partij is om mee in zee te gaan. Dat hebben ze namelijk al gedaan.

Dat neemt niet weg dat het lonend kan zijn om te personaliseren voor bestaande klanten. Zo kun je bijvoorbeeld een evenement voor klanten onder de aandacht brengen.

Bovendien kun je je bij klanten richten op cross- en upsell. Dit doe je door je klanten onder te verdelen in types. Zo kun je bij een klant die product A al afneemt, product B extra onder de aandacht brengen. Of een upgrade voor product A promoten.

Voorbeelden van personalisaties voor klanten

  • Benut cross- en upsellkansen
  • Promoot een evenement/klantendag
  • Toon de juiste contactpersoon

Ex-klanten

Een ex-klant bezoekt je website. Dat biedt jou de kans om van die ex-klant weer een klant te maken!

Voor ex-klanten kun je gepersonaliseerde content tonen die hun ‘wegloopargumenten’ wegneemt. Dit kun je zo complex maken als je zelf wilt.

Je zou klanten die vertrekken, kunnen labelen met de argumenten die zij hiervoor geven. Vervolgens kun voor ieder specifiek argument gepersonaliseerde content schrijven die hierop ingaat.

Voorbeelden van personalisatie voor ex-klanten

  • Toon content waarin je de verbeteringen in je dienstverlening belicht
  • Promoot nieuwe/verbeterde producten of diensten
  • Maak een actie voor terugkerende klanten
  • Plaats een gepersonaliseerde boodschap op de homepage

Benieuwd wat website personalisatie voor jouw organisatie kan doen?

  • Ontdek welke bedrijven jouw website bezoeken
  • Krijg inzicht in het gedrag van je websitebezoekers
  • Stem content af op segmenten of bedrijven
  • Boei & bind websitebezoekers met relevante, gepersonaliseerde content
  • Genereer meer kwalitatieve leads
  • Stimuleer conversie

Wil jij ook meer leads generen dankzij gepersonaliseerde content op basis van bezoekersherkenning? Wij kunnen je daarbij helpen! Lees hier meer over website personalisatie of neem even contact met ons op.

Meer informatie over IP-tracking & website personalisatie?

Dit artikel is onderdeel van een serie. Wil je meer weten over website personalisatie, IP-tracking en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk dan ook eens deze artikelen:

IP-tracking – Hoe werkt dat?

B2B leads genereren met IP-tracking software

Website personalisatie – Wat is dat eigenlijk?

Website personalisatie – Hoe gaat dat in zijn werk?

Website personalisatie – Eigenschappen van je bezoeker

Website personalisatie – Gedrag van je bezoeker

Website personalisatie – De customer journey