De prijs van een website – Doorontwikkeling

Zodra je nieuwe website live staat, begint het èchte werk eigenlijk pas. Stilstand is achteruitgang. Dat spreekwoord gaat volledig op als we het over websites hebben. Houd er dus rekening mee dat een goede website geen eenmalige investering is. Ontdek hoe je jouw website kunt (blijven) doorontwikkelen.

Technische doorontwikkeling

Je kunt je website technisch doorontwikkelen met nieuwe functionaliteiten. Door de tijd heen merk je wellicht dat een bepaald proces op je website niet lekker of omslachtig loopt. Of je gaat een dienst of product aanbieden waarvoor je een nieuwe functionaliteit nodig hebt.

Stel, je wilt na verloop van tijd trainingen gaan aanbieden. Dan wil je wellicht een interactieve agenda met beschikbare trainingen en een inschrijfformulier op je website.

Tenzij je zelf ontzettend tech-savvy, zul je voor een nieuwe functionaliteit moeten aankloppen bij je webdesigner. Daarbij is het handig als dit dezelfde is die ooit ook je website bouwde. Die kent je website tenslotte van binnen en buiten. Wat dit je gaat kosten, hangt af van het bureau en de complexiteit van de functionaliteit. Op basis van eerder gemaakte kosten bij de bouw van je website, zul je hier een aardige inschatting over kunnen maken.

Content uitbreiden

Doorontwikkeling gaat niet alleen over nieuwe functionaliteiten, natuurlijk. Het (laten) produceren van nieuwe content is ook een vorm van ontwikkeling.

Als je bij livegang bijvoorbeeld referenties van klanten toont, kun je die later uitbreiden tot klantcases. Dan vertel je niet alleen voor wie je hebt gewerkt maar ook wat je hebt gedaan en wat het resultaat was. Andere dingen waar je aan kunt denken bij het uitbouwen van je content is:

  • Blogs / artikelen
  • Verzamelen van referenties / testimonials
  • Meer visuals zoals afbeeldingen of infographics
  • Extra / diepgaandere productpagina’s
  • Extra / diepgaandere dienstenpagina’s
  • Whitepapers
  • Video’s

Wat het je uiteindelijk kost om je content uit te bouwen, hangt natuurlijk ontzettend af hoe je dit aanpakt. Ga je het zelf doen of laat je het doen? Hoeveel content wil je? Hoe dan ook, is het nooit een slecht idee om content mee te nemen in je budget. Je website kan immers niet zonder en content heeft blijvend aandacht nodig om up-to-date te blijven.

Zelf aan de slag met content? Eerder schreven wij de blogserie ‘Content met impact’. Wil je hier meer over weten? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

Up-to-date blijven

Tot slot zal je website zo nu en dan toe zijn aan een update. En dan bedoelen we het niet de relatief ‘simpele’ software updates. Die worden doorgaans meegenomen in het technisch beheer. Nee, we hebben het over up-to-date blijven.

Het internetlandschap verandert in rap tempo. Waar we 10 jaar geleden nog massaal op Hyves zaten en gebruikt maakten van Internet Explorer, bepalen tegenwoordig slimme algoritmes welke content we te zien krijgen.

Als de wereld van internet zich zo snel ontwikkeld, kun je je wellicht voorstellen dat jouw website niet 5 jaar onveranderd kan blijven. Of nou ja, het kán wel. De kans is alleen groot dat een technische achterstand invloed zal hebben op de vindbaarheid en effectiviteit van je website.

De prijs van een website – Waar moet je rekening mee houden

Je zult een hoop overwegingen moeten maken als je aan de slag gaat met een nieuwe website. Wat is je budget? Wat is je online marketing strategie? Aan welke doelen moet je website bijdragen?

Wil je een nieuwe website laten maken? Houd dan rekening met de volgende zaken/fases:

Als je een inschatting wilt maken van de prijs van jouw ideale website bieden bovenstaande punten wellicht houvast. Wat een (zakelijke) website uiteindelijk kost, hangt sterk samen met hoeveel je uit je website wilt halen.

Is jouw organisatie toe aan een nieuwe website maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je een website en wil je aan de slag met content / doorontwikkeling? Wij helpen je graag in alle fases van je website. Neem eens contact met ons op!

Meer weten over wat een website kost?

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: De prijs van een website. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

De prijs van een website – Strategie

De prijs van een website – Website bouwen

De prijs van een website – Hosting, Onderhoud & Beheer

De prijs van een website – Content

De prijs van een website – Doorontwikkeling