Je hoort de term content marketing tegenwoordig overal. Content marketingbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en ‘vloggen’ is inmiddels als werkwoord opgenomen in de Dikke van Dale. Content is hot en wij snappen wel waarom. Voor een goede online marketing strategie is content onmisbaar.
Wat is content marketing?
Onze definitie van content marketing is (online) zichtbaarheid creëren en de aandacht te trekken van (potentiële klanten) door het plaatsen van relevante content. En wat is content dan? Uit het Engels vertaald betekent het letterlijk ‘inhoud’. Content omvat eigenlijk alle informatie, in tekst, beeld en geluid, die je (online) kunt plaatsen. Een heel breed begrip dus.
B2B content marketing strategie
Voordat je begint met contentcreatie is het belangrijk om er over na te denken hoe je dit wilt doen en wat je wilt bereiken. Het nut van een goede content marketing strategie wordt snel over het hoofd gezien. Maar vergis je niet: het bedenken van een strategie is een essentieel onderdeel van het proces. Je wilt de juiste content op het juiste moment aanbieden. Zichtbaar worden in alle verschillende fases van de customer journey om zo potentiële klanten te boeien en, uiteindelijk, te binden.
B2B contentcreatie
Zodra je voor ogen hebt waar je heen wilt met jouw content, kun je gaan schrijven. Of filmen, fotograferen, illustreren, onderzoeken en ga zo maar door. Content bestaat namelijk in alle vormen en maten. Bekende vormen van content zijn blogs/artikelen, whitepapers en casestudies. Deze middelen worden ook veel gebruikt in B2B content marketing. Een wat nieuwere, en dus nog iets onbekendere, vorm van content zijn webinars. Deze visuele en interactieve vorm van content stelt je in staat om ècht in contact te komen met je klanten en is ook in de B2B markt erg effectief gebleken.
B2B marketing content delen
Eenmaal gecreëerd, zijn er talloze manieren om je content te verspreiden. Natuurlijk is je website een zeer voor de hand liggende optie. Maar wat dacht je van een nieuwsbrief, social media, e-mail marketing of Google Ads. Niet iedere vorm van content leent zich even goed voor specifieke kanalen. Het is dus belangrijk om erover na te denken waar je jouw content gaat verspreiden. Of andersom: welke content geschikt is voor het kanaal dat je wilt gebruiken.
Up-to-date blijven met (digital) content marketing
Zeg eens eerlijk. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een nieuwsbericht of artikel geplaatst werd op jouw website? We zien het vaak gebeuren. Een bruisend bedrijf, waar ontzettend veel gebeurt, met als meest recente artikel een bericht over de kerstactie uit 2016. We snappen het wel. Content creatie kost tijd en bij de meeste bedrijven schort het daaraan. Daarentegen, schort het vaak níét aan interessante onderwerpen om content van te maken. De meeste bedrijven zitten op een schat aan (vak)informatie en nieuws (over het bedrijf). Zonde om daar niets mee te doen, toch?
Heb jij ook een berg aan goede verhalen maar geen tijd om hier content van te maken? Wij helpen je daar graag bij.