De prijs van een website – Strategie

Als je een nieuwe zakelijke website wilt ontwikkelen, wil je natuurlijk weten wat dit je gaat kosten en wat het vervolgens oplevert. Die twee hangen in de meeste gevallen met elkaar samen. Investeer je in een doordachte website die bijdraagt in het behalen van je online doelen? Dan zul je dit merken in je rendement. Het ontwikkelen van een goede website start met een strategie. Lees er hier meer over.

Online marketingstrategie

Voor je begint met het ontwikkelen van een website is het handig om te weten waarom je ‘m bouwt. Met een gerichte aanpak kun je meer rendement behalen en voorkom je onnodige kosten.

Heeft je organisatie al een online marketing strategie? Dan kun je die goed als basis gebruiken. De doelen die je wilt behalen met je marketing(budget) hangen vaak sterk samen met de doelen die je website moet dienen.

Een doordachte strategie biedt niet alleen inzicht voor jezelf maar fungeert ook als leidraad voor anderen die meewerken aan je project. Denk aan de webdesigner, webbouwer, contentmarketeer, enzovoorts.

Waar kun je aan denken bij het bedenken van een online strategie? Daar lees je hieronder meer over.

Meer weten? Lees hier meer over het maken van een contentstrategie en – planning.

Welke doelen wil je bereiken met je organisatie?

Waar wil je over een jaar zijn? En over 5 jaar? Wat zou je op korte termijn graag willen behalen? Voor je kunt beginnen met het uitstippelen van je strategie, zul je eerst een bestemming moeten bepalen.

Om een actionable (marketing-)strategie te kunnen schrijven, is het zaak om je doelen zo concreet mogelijk te maken. “Meer verkopen”, is wat vaag. Een duidelijker doel zou dan zijn: “Het aantal whitepaper downloads komend jaar met 15% laten stijgen.” Daar kun je vervolgens deeldoelen bij bedenken die daaraan bijdragen.

Jouw ideale klant – Wat zijn jouw doelgroepen?

Wie is jouw ideale klant? Hoe scherper jouw beeld is hiervan is, hoe gerichter je die doelgroep kunt bedienen op je nieuwe website. Om een duidelijker profiel van je doelgroep te creëren, kun je antwoorden bedenken op vragen zoals:

  • Welke functie bekleedt jouw ideale klant?
  • In welke branche zit jouw doelgroep?
  • Waarom zou een klant zaken met je willen doen?
  • Op welke (online) kanalen is jouw doelgroep actief?
  • Waar ligt je potentiële klant van wakker?
  • Welke (aankoop)bezwaren heeft jouw doelgroep?
  • Wat los je voor jouw ideale klant op?
  • Welke alternatieven heeft je potentiële klant?

Meer weten over hoe je kunt schrijven voor je ideale klant? Bekijk dan ons artikel Content met impact – Gerichte contentcreatie.

Je website als onderdeel van de customer journey

Elke klant doorloopt een X aantal stappen, voor ze overgaan op een aankoop. De customer journey. Welke stappen doorlopen jouw klanten? Welke contactmomenten (touchpoints) horen daarbij? En welke rol speelt jouw website daarin?

Door je website te gaan zien als een marketing- en salestool, en onderdeel van de customer journey, kun je ‘m gerichter en effectiever inzetten. Zo maak je de weg vrij voor leads, conversies, up- en cross-sell.

De prijs van een website – Waar moet je rekening mee houden

Je zult een hoop overwegingen moeten maken als je aan de slag gaat met een nieuwe website. Wat is je budget? Wat is je online marketing strategie? Aan welke doelen moet je website bijdragen?

Wil je een nieuwe website laten maken? Houd dan rekening met de volgende zaken/fases:

Als je een inschatting wilt maken van de prijs van jouw ideale website bieden bovenstaande punten wellicht houvast. Wat een (zakelijke) website uiteindelijk kost, hangt sterk samen met hoeveel je uit je website wilt halen.

Is jouw organisatie toe aan een nieuwe website maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je een website en wil je aan de slag met content / doorontwikkeling? Wij helpen je graag in alle fases van je website. Neem eens contact met ons op!

Meer weten over wat een website kost?

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: De prijs van een website. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

De prijs van een website – Strategie

De prijs van een website – Website bouwen

De prijs van een website – Hosting, Onderhoud & Beheer

De prijs van een website – Content

De prijs van een website – Doorontwikkeling