Als je moeite stopt in het schrijven van content, is het wel fijn als dat ook wel daadwerkelijk gelezen wordt. Krijg je websitebezoekers aan het lezen met aantrekkelijke teksten. Lees hier hoe je dat doet.
Schrijf voor je doelgroep
Weet voor wie je schrijft. Dit kan namelijk veel invloed hebben op wat en hoe je schrijft. Dat begint bij je tone of voice. Hoe spreek je jouw doelgroep aan? Kies je voor een informele toon of past dit helemaal niet bij jouw doelgroep.
Actieve schrijfstijl
Schrijf actief. Daarmee bedoelen we niet dat je vanaf nu blogs moet gaan typen op een loopband. We hebben het hier over een actieve schrijfstijl. En wat is dat dan? Simpel gezegd: wees bondig.
Passief Er is een blog geschreven over contentmarketing door Lead to Business.
Actief Lead to Business schreef een blog over contentmarketing.
Een aantal tips voor een actievere schrijfstijl:
- Actief onderwerp:
- “Zij schrijft” in plaats van “Er wordt door haar geschreven”
- Bespaar op onnodige woorden:
- “Hij mompelde” in plaats van “Hij heeft onduidelijk gepraat”
- Vermijd passieve vormen zoals voltooide tijd
- “Hij liep” in plaats van “Hij heeft gelopen”
Er wordt vaak gesproken over een actieve schrijfstijl in blogs als deze of in schrijfwijzers/communicatieplannen van organisaties. En dat is niet voor niks. Een actieve schrijfstijl maakt een tekst aantrekkelijker en leesbaarder.
Gebruik opsommingen
De scannende lezer houdt van lijstjes en wij overigens ook. Lijstjes zijn een goede manier om…
- …je scannende lezer een plezier te doen
- …een onderwerp samen te vatten
- …structuur te geven aan je tekst
Of je nu met cijfers (Top 9 Beste Artikelen) of met bullet points (Hier moet je aan denken bij het schrijven van een artikel) werkt, een opsomming geeft je tekst net dat beetje extra.
Gebruik tussenkoppen en alinea’s
Internetters zijn luie lezers. Oké, dat klinkt niet zo aardig. Laat ik het anders verwoorden. De gemiddelde online lezer is zeer efficiënt ingesteld. Je wilt als lezer zo snel mogelijk antwoord op je vraag. Een quick fix.
De meeste mensen die jouw (of mijn) blog aanklikken, lezen niet de hele tekst van kop tot staart. Als je tot hier in de blog bent gekomen zonder stukken te over te slaan, behoor je tot een zeldzame groep internetters.
De meeste mensen scannen meer dan dat ze lezen. En dat is helemaal niet erg, zolang je je dat maar beseft als je gaat schrijven. Om de scanners onder ons wat beter van dienst te zijn, is het raadzaam om je teksten op te delen in stukken. Werk met meerdere koppen en alinea’s en zorg zo voor meer ‘wit’ op je pagina. Dat maakt het voor scanners niet alleen makkelijker een antwoord te vinden, het ziet er ook een stuk overzichtelijker en rustiger uit.
Schrijf in begrijpelijke taal
Houd je teksten begrijpelijk door lastige vaktermen te mijden, tenzij jouw doelgroep erg thuis is in jouw vak. Dit grijpt eigenlijk terug op ons eerste punt: ken je doelgroep. Vaak is de doelgroep van een gemiddelde blog minder thuis in de branche dan de organisatie die de blog plaatst. Zorg er dus voor dat je vakjargon vervangt door ‘gewone mensentaal’.
Het kan soms gebeuren dat je een vakterm móet gebruiken omdat er geen ander woord voor is. Zorg er in dit soort gevallen voor dat uit de context duidelijk wordt wat je bedoelt.
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Content met impact – Gerichte contentcreatie
Content met impact – Verleiden met content
Content met impact – Aantrekkelijke teksten