In ons vorige artikel schreven we al over het belang van een duidelijke strategie en planning. We gaan hier nog iets dieper op in. Wat is je doelgroep of wie zijn je ideale klanten? Hoe ziet de customer journey eruit? Welke content hoort daarbij? Lees hier meer.
Content gericht op je doelgroep
Het is voor effectieve contentmarketing essentieel om je contentcreatie toe te spitsen op een of meerdere specifieke doelgroep(en). Wat die doelgroepen dan zijn, verschilt natuurlijk per organisatie.
De kunst is om je doelgroepen zo specifiek mogelijk te omschrijven, om zo optimaal inzicht te krijgen in de informatiebehoefte. Een brede omschrijving als “bouwbedrijven” gaat je nog niet veel verder helpen. Een ‘bedrijf’ bekijkt je content niet. Een persoon die werkt bij dat bedrijf wèl. Dus wie is die persoon dan? Wat is zijn of haar functie? Wat is het kennisniveau? Wat voor type is het? Waar maakt deze persoon zich zorgen om? Hoe concreter je beeld van je doelgroep, hoe gerichter je contentcreatie.
Persona Creation
Een goede methode om een concreet beeld te krijgen van je doelgroep is persona creation. Een ‘persona’ is een uitgebreide omschrijving van een prototypisch persoon binnen jouw doelgroep. Zo’n concrete omschrijving maakt het makkelijker om in de huid van je doelgroep te kruipen.
Stel, je hebt een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van overtuigende corporate video’s. In dat geval zul je waarschijnlijk vaak te maken hebben met de marketeers van de bedrijven met wie je zaken wilt doen. Een globaal voorbeeld van een persona zou dan kunnen zijn:
Content gericht op de customer journey
Zodra je jouw doelgroep(en) concreet hebt, kun je er over na gaan denken welke stappen zij doorlopen binnen het aankooptraject. Oftewel, de customer journey. Daar kunnen wij je overigens ook bij helpen.
Vervolgens kun je hier jouw contentcreatie op toespitsen. Elke fase van het aankooptraject kent een andere informatiebehoefte en dus andere content.
Je kunt de customer journey zo complex maken als je zelf wilt. Om een idee te geven, vind je hieronder een simpel voorbeeld van verschillende fases van het aankooptraject en content die daarbij zou passen. Laten we teruggrijpen op het voorbeeld van het bedrijf dat corporate video’s maakt:
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Content met impact – Gerichte contentcreatie
Content met impact – Verleiden met content
Content met impact – Aantrekkelijke teksten