De prijs van een website – Website bouwen

Wat kost een website? Dat is een vraag die je jezelf – waarschijnlijk – afvraagt wanneer je toe bent aan een nieuwe (zakelijke) website. Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren. Meer weten over de prijs van een website? Lees dan vooral verder.

Auto’s als metafoor voor websites

Wat kost een auto? Er bestaat geen eenduidig antwoord op die vraag. Want, bedoel je een boodschappenautootje, een limousine of een speelgoedauto? En wil je die dan mèt of zonder leren bekleding en stoelverwarming? Dat is nogal een verschil. Bovendien ben je bij de aankoop van je auto nog niet klaar. Je hebt ook te maken met keuringen, wegenbelasting en onderhoud.

Dit werkt bij een website eigenlijk exact hetzelfde.. Wat het kost om een professionele website te laten maken, hangt af van de kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, het webdesign, jouw wensen, enzovoorts.

Welke optie past dan het best bij jouw organisatie? Dat gaan we hieronder uitvinden.

WordPress Webdesign

Er zijn veel verschillende CMS-en (contentmanagementsystemen) op de markt om een website in te bouwen. WordPress is met ruim 60% marktaandeel wereldwijd veruit de bekendste en meest gebruikte in dat rijtje. En wij snappen wel waarom.

WordPress is een open source platform: iedereen kan er gebruik van maken. Bovendien is de software zeer gebruiksvriendelijk, flexibel en schaalbaar. Het is ook eenvoudig om bijvoorbeeld content aan te passen, zelfs wanneer je geen verstand hebt van codeschrijven en programmeren. Daarom doen wij webdesign op basis van WordPress.

Objectgeoriënteerde website bouwen

Objectgeoriënteerd is niet alleen een leuk woord voor WordFeud maar ook een slimme manier om een website te bouwen. Een objectgeoriënteerde website is opgebouwd uit verschillende onderdelen en objecten. Dat scheelt je een hoop tijd – en dus geld – wanneer je iets wilt aanpassen.

Stel, productgroep A wordt op verschillende plekken op je website getoond. Nu verandert de prijs van productgroep A en dit wil je aanpassen op je website. Wanneer een website niet opgebouwd is met objecten, zul je dit overal apart, met de hand moeten wijzigen. Met slimme objecten kun je dit soort wijzigingen centraal regelen, de software (WordPress) doet de rest.

Wat kost een WordPress website?

Ook binnen WordPress geldt nog steeds dat jouw wensen van invloed zijn op het prijskaartje van je nieuwe website. Maar het CMS brengt een aantal voordelen met zich mee die ook meedingen in de kosten.

WordPress is open source. Iedereen kan dus gratis gebruik maken van de software. Je kunt dus – in theorie – zelf gaan knutselen met een van de vooringestelde thema’s die aangeboden worden. Raden wij dat aan? Doorgaans niet. Daarover later meer.

WordPress werkt zeer intuïtief en is gebruiksvriendelijk. Dit kan zeker na livegang de kosten drukken. Je zult kleine aanpassingen aan je website prima zelf kunnen uitvoeren. Daar heb je de webbouwer vaak niet voor nodig.

WordPress websites zijn flexibel. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is – met de juiste expertise in huis – te bouwen in WordPress. Het platform geeft webbouwers de mogelijkheid om met hun code-skills al jouw wensen uit te laten komen. Je zit dus niet vast aan de standaard opties.

WordPress thema’s – Gratis vrijwel nooit beter

Al die bovenstaande voordelen maken het – voor sommigen – heel verleidelijk om zelf aan de knutsel te gaan met een nieuwe website. Maar vergis je niet. Het is redelijk eenvoudig om een – aan de buitenkant – goed uitziende site te maken met een van de vaste thema’s. Dit is wellicht leuk als startende eenmanszaak zonder budget, maar zeker niet de beste optie.

Wat je niet ziet maar wel merkt is dat zo’n ‘standaard’ template minder doet wat hij moet doen. Bovendien kan het op de langer termijn juist meer werk opleveren:

We grijpen even terug naar de websites-zijn-net-auto’s-metafoor. Je koopt een sportauto van een goedkoop merk. De eerste paar weken maak je de blits met je rode racemonster. Op den duur merk je echter dat glimmende lak niet genoeg is voor een gevoel van comfort. Je mist de airco, de auto rijdt minder zuinig dan je hoopte en na 2 maanden sta je al voor een reparatie bij de garage.

Op lange termijn blijkt dat je ‘goede deal’ je inmiddels hetzelfde heeft gekost als wanneer je gelijk een kwalitatieve auto had aangeschaft.

via GIPHY

Je website is een krachtig marketing- en salesinstrument. Míts hij doet waarvoor je hem wilt inzetten. Investeren in een kwalitatieve, effectieve website levert je op de lange termijn veel meer op.

De prijs van een website – Waar moet je rekening mee houden

Je zult een hoop overwegingen moeten maken als je aan de slag gaat met een nieuwe website. Wat is je budget? Wat is je online marketing strategie? Aan welke doelen moet je website bijdragen?

Wil je een nieuwe website laten maken? Houd dan rekening met de volgende zaken/fases:

Als je een inschatting wilt maken van de prijs van jouw ideale website bieden bovenstaande punten wellicht houvast. Wat een (zakelijke) website uiteindelijk kost, hangt sterk samen met hoeveel je uit je website wilt halen.

Is jouw organisatie toe aan een nieuwe website maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je een website en wil je aan de slag met content / doorontwikkeling? Wij helpen je graag in alle fases van je website. Neem eens contact met ons op!

Meer weten over wat een website kost?

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: De prijs van een website. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

De prijs van een website – Strategie
De prijs van een website – Website bouwen