Je lezers houden van content, maar zoekmachines ook. Achter de schermen bij bedrijven als Google wordt online content geanalyseerd om zo de zoekresultaten te optimaliseren.
Met de juiste content wordt je dus beter vindbaar. Maar hoe pak je dat aan? Dat lees je hier.
SEO content – Wat is dat?
Als we het gaan hebben over vindbare teksten, ofwel SEO content, moeten we dit wellicht eerst even toelichten.
SEO staat voor Search Engine Optimization, wat letterlijk vertaald ‘zoekmachine optimalisatie’ betekent. SEO is het optimaliseren van content zodat je beter vindbaar wordt op zoekmachines.
Content is een heel breed begrip dat letterlijk ‘inhoud’ betekent. In deze context omvat het alle informatie, in tekst, beeld of geluid, die je online kunt plaatsen.
SEO content is dus informatie die je online kunt plaatsen, geoptimaliseerd voor vindbaarheid op zoekmachines.
Zoekwoordenonderzoek
Met een zoekwoordenonderzoek kun je achterhalen welke zoektermen jouw doelgroep vaak intypt. De lijst met zoektermen die hieruit voortvloeit helpen je richting te geven aan je onderwerpen. Is er een term waar jouw publiek/potentiële klanten vaak naar zoeken? Dan is hier schijnbaar een (informatie)behoefte naar.
Zoektermen in je teksten
Als je zoektermen verwerkt in je teksten, wordt je hier – waarschijnlijk – beter op gevonden.
Maar let op: je hele tekst volproppen met zoektermen, of nog erger, met dezelfde zoekterm, heeft weinig zin. Sterker nog, dit kan je duur komen te staan. Niet alleen je lezers zullen er gek van worden, Google is er ook niet dol op.
Natuurlijk wil je relevante zoektermen een aantal keer gebruiken in een tekst. En als je dit in de titel of in koppen kunt doen, is dat geweldig. Maar houd altijd in je achterhoofd dat je op de eerste plaats voor mensen schrijft en niet voor een zoekmachine. En geloof ons; Google wordt daar vaak ook veel blijer van.
Relevante content
Je wilt gevonden worden door de juiste mensen. Een oprecht geïnteresseerd publiek. Die gaan je uiteindelijk namelijk het meest opleveren.
Door content te schrijven die past bij jouw doelgroep, vergroot je de kans dat jouw schrijfsel getoond wordt bij relevante zoekresultaten. Stel dat je fietsen verhuurt in Rotterdam. Jouw globale doelgroep is dan mensen die fietsen willen huren of fietsen leuk vinden. Een blog over leuke fietsroutes in Zuid-Holland zal je dan waarschijnlijk meer waardevol publiek opleveren dan een artikeltje over het fietsenoverschot in Amsterdam.
Opbouw van je tekst
Vindbare teksten schrijven gaat niet alleen over de inhoud. Tekstopbouw is ook een belangrijke pijler voor zoekmachines om te bepalen of jouw tekst de moeite waard is om te laten verschijnen in zoekresultaten.
Allereerst: een tekst die niet lekker leest voor je publiek, valt waarschijnlijk ook niet in de smaak bij Google. Wat wèl werkt is een goede titel, tussenkoppen en alinea’s. Zo houd je de tekst overzichtelijk en leesbaar. Zeker die tussenkoppen zijn een goed idee: deze koppen ziet Google ook en hier kun je dus bijvoorbeeld heel goed zoektermen in kwijt.
Denk ook vooral aan je lezer. Maak zinnen niet te lang en zorg voor een logische opbouw. Zo kunnen je lezers makkelijk de informatie vinden die ze zoeken. Lijstjes/bullet points werken hier ook goed bij; hiermee kun je kort en bondig informatie opsommen. Dat is niet alleen overzichtelijk voor je publiek maar ook voor zoekmachines.
Leesbaarheid is dus belangrijk. Kortom, als je tekst eindeloos lange zinnen bevat, geen alinea’s heeft of vol (taal)fouten staat, is Google niet blij met je. Je lezers trouwens ook niet.
Wees uniek
Het was vroeger op school al niet de bedoeling dat je huiswerk kopieerde van een klasgenoot. In contentmarketing geldt eigenlijk hetzelfde. Hoewel afkijken en kopiëren soms best verleidelijk kan lijken (lees: lekker makkelijk & tijdbesparend), zal het je weinig goeds brengen.
In de eerste plaats schend je hiermee vaak auteursrecht, maar daar hebben we het hier niet over. Wat vindbaarheid betreft gaat dit soort duplicate content je weinig opleveren.
We willen hier natuurlijk niet mee zeggen dat je nooit eens mag afkijken bij een ‘klasgenoot’. Een rondje Googelen naar een onderwerp, kan enorm helpen bij het schrijven van content. En daar is ook helemaal niks mis mee. Maar maak er dan gewoon wèl even je eigen, unieke verhaal van.
Conclusie
Kortom, met een foutloze tekst over een relevant onderwerp, ben je al een heel eind op weg om je content beter vindbaar te maken in zoekmachines.
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Content met impact – Gerichte contentcreatie
Content met impact – Verleiden met content
Content met impact – Aantrekkelijke teksten