Content met impact – Verleiden met content

Content kan veel verschillende doelen hebben maar vaak is het uiteindelijke doel hetzelfde: meer omzet, ofwel meer klanten. De vraag is dan: hoe zet je content effectief in als lokaas? Hoe ‘manipu-help’ je kijkers/lezers/luisteraars om klant te worden? Kortom, hoe verleid je met content?

Autoriteit

Door online je kennis te delen, in de vorm van content, bouw je autoriteit. Je laat zien dat je van wanten weet en mensen gaan jou (of jouw organisatie) in toenemende mate zien als specialist binnen jouw vakgebied.

Bovendien speel je tegelijkertijd in op het wederkerigheidsprincipe: geef iets weg en de ander is sneller geneigd iets terug te doen. In dit geval geef je kennis/content weg en hoop je dat de ander hierdoor geneigd is om jou iets terug te geven zoals contactgegevens of (uiteindelijk) een krabbel onder een koopcontract.

Sociaal bewijs

Je kunt je lezers extra verleiden door zo nu en dan content te delen waar een ander iets positiefs vertelt over jouw bedrijf/product/dienst, bijvoorbeeld in de vorm van een review. Door niet alleen zelf aan het woord te zijn maar ook een ander laat vertellen, lever je sociaal bewijs.

Men is meer geneigd iets aan te nemen als meer mensen het beamen. Ondanks dat WC-Eend er bekend mee is geworden, “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”, is het vaak een beter idee om ook eens een ander iets over je product of dienst te laten zeggen.

(Online) beïnvloedingsprincipes volgens Dr. Cialdini

Wil je meer lezen over psychologie achter beïnvloeding? Eerder publiceerde Fris Online een serie artikelen/vlogs over de beïnvloedingsprincipes van Dr. Robert Cialdini. Hierin komen de volgende principes (uitgebreider) aan bod:

Het mere-exposure effect

Aanschouwen wekt vertrouwen. Hoe meer mensen blootgesteld worden aan iets of iemand, hoe meer vertrouwdheid en dus hoe positiever de houding.

En het principe is simpel. Wij mensen hebben een overlevingsinstinct. Als we iets eerder hebben gezien, betekent dit dat we dit de vorige keer hebben overleefd. Iets wat al bekend is, heeft ons tijdens die laatste ontmoeting blijkbaar niet opgegeten of vergiftigd. En dat is toch wel lekker om te weten?

‘Mere exposure’ betekent letterlijk vertaald dan ook ‘loutere blootstelling/belichting’. Dit effect is sinds de zestiger jaren al vele malen gereproduceerd en keer op keer bewezen. Herhaaldelijke blootstelling aan een bepaalde stimulus wekt vertrouwen en een positieve attitude.

Dus hoe gebruiken we dit in contentmarketing? Dat heb je vast al geraden. Laat je merk vaak zien. Door content te delen, wordt je merk vaker bewust of onbewust gezien door potentiële klanten. En dan hoeven ze niet eens op je blog te klikken. Als je maar even voorbij komt op iemands tijdlijn, is je merk alweer ‘exposed’ geweest.

Blogserie: Content met impact

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

Content met impact – Planning

Content met impact – Gerichte contentcreatie



Blogserie: Content met impact

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

Content met impact – Planning

Content met impact – Gerichte contentcreatie

Content met impact – Verleiden met content

Content met impact – Aantrekkelijke teksten

Content met impact – Goede titel

Content met impact – Vindbare teksten