Effectieve visual content – Afbeeldingen

Visual content, zoals afbeeldingen, is een effectief communicatie- en marketingmiddel. Wil je weten hoe je visual content kunt inzetten voor jouw merk? Ontdek hoe je afbeeldingen effectief kunt inzetten.

Wat is visual content?

Visual content betekent letterlijk ‘visuele inhoud’. Content waar we naar kunnen kijken, zoals afbeeldingen of animaties.

Het gebruik van visual content om een boodschap over te brengen, heeft zo zijn voordelen. Wat je moet weten over visuele content:

Informatie visueel weergeven

Ons brein is beter in staat visuele informatie te verwerken dan bijvoorbeeld een tekst. Een visuele representatie van informatie kan op zichzelf staan maar kan ook heel goed ingezet worden als ondersteuning bij een tekst. Denk hierbij aan beelden als:

  • Grafieken
  • Infographics
  • Illustraties
  • Schermopnames

Grafieken en infographics zijn zeer geschikt om feitelijke/statistische informatie weer te geven, zoals deze voorbeeld-infographic:

Illustraties en schermopnames kunnen je boodschap goed verduidelijken. Neem bijvoorbeeld de schermopname die wij gebruikten om een aantrekkelijke versus een onaantrekkelijke tekstopbouw weer te geven in het artikel Content met impact – Aantrekkelijke teksten:

Uitgelichte afbeelding voor je artikel of blog

We benoemden het al:

Blogs en artikelen die een relevante afbeelding bevatten, krijgen 94% meer views dan artikelen die dit niet hebben.

Een goede uitgelichte afbeelding is onmisbaar voor een succesvol stukje content. Deze afbeelding wordt niet alleen boven je artikel getoond, maar wordt ook gebruikt als ‘omslag’ op andere plekken. Zo is de afbeelding ook te zien wanneer je het artikel deelt op social media en op je nieuws-verzamelpagina, zoals op onze website:

Wil jij ook aantrekkelijke blogs mèt uitgelichte afbeeldingen op je website? Kortom, wil je aan de slag met contentmarketing? Bekijk dan ook deze artikelen:

Content met impact – Planning
Content met impact – Gerichte contentcreatie
Content met impact – Verleiden met content
Content met impact – Aantrekkelijke teksten
Content met impact – Goede titel
Content met impact – Vindbare teksten
8 redenen om je content te laten schrijven

Je bedrijf in beeld

Potentiële klanten weten graag met wie ze zaken (gaan) doen. Niet gek, toch? Afbeeldingen van je bedrijf en je team geven je potentiële klanten een kijkje in je organisatie. Een mooie serie afbeeldingen van je bedrijf/team maken de online kennismaking persoonlijker en tastbaarder dan alleen een tekst ‘over ons’.

Enkele manieren om je organisatie in beeld te brengen:

  • ‘Over ons’-pagina
  • Afbeeldingen op je website
  • Team-pagina
  • Interviews met medewerkers (blog)
  • Social media
  • Artikelen over intern nieuws (blog)

Foto’s die je zelf hebt gemaakt, of laten maken, spreken veel meer tot de verbeelding dan ‘standaard’ stockfoto’s.

Misschien overbodig om te benoemen, maar zorg er wel voor dat de afbeeldingen kwalitatief en representatief zijn. Dus:

  • Scherpe foto’s – Voorkom pixelachtige beelden
  • Houdt rekening met de compositie
  • Houdt rekening met de belichting
  • Breng medewerkers representatief in beeld
  • Breng werksituaties representatief in beeld

Meer lezen over effectieve visual content?

Wil je meer weten over visuele content en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Bekijk dan ook eens de andere artikelen uit deze serie:

Effectieve visual content – Afbeeldingen
Effectieve visual content – Video’s & Animaties
Effectieve visual content – Illustraties & Iconen
Effectieve visual content – Webinars
Effectieve visual content – Infographics