8 redenen om je content te laten schrijven

Aan de slag met contentmarketing? Je kunt natuurlijk zelf gaan schrijven, maar je kunt contentcreatie ook uitbesteden. Het heeft zo z’n voordelen om je content over te laten aan een professional. Lees hier 8 redenen om je content uit te besteden.

1. Strategie

Een strategische aanpak is essentieel om het maximale uit je contentmarketing te kunnen halen . Je content moet bijdragen aan je marketingdoelen. Doordachte content op basis van aankoopargumenten en fases in de customer journey.

Internet- en marketingbureaus houden zich dagelijks bezig met strategische contentmarketing. Een marketing professional kan je helpen met relevante, effectieve content. Dat levert je uiteindelijk meer (conversies / leads / omzet) op dan wat je bespaart door content zelf te regelen.

Bijvoorbeeld. In het begin van de customer journey bevinden potentiële klanten zich in de oriëntatiefase. In deze fase willen prospects nog geen diepgaande whitepapers over je product lezen. Je zult ze eerst warm moeten maken met laagdrempelige, aantrekkelijke content. Sla je deze fase over in je contentmarketing? Dan loop je het risico dat je geen interesse wekt bij je prospects en je zo conversie misloopt.

2. Continuïteit in je communicatie

Continuïteit is een van de voorwaarden voor effectieve contentmarketing. Een constante stroom aan relevante content. En dus niet ineens een gat van 2 maanden als iedereen binnen de organisatie het druk heeft.

Heb je weinig tijd of raak je gefrustreerd van schrijven? Dan is de kans groot dat je contentmarketing al snel versloft. Daar komen we zo op terug.

Wij begrijpen dat de core business van je organisatie prioriteit is, zeker in drukke periodes. En dat contentmarketing dan even bijzaak is. En dat is exact de reden dat het een goed idee is om je contentmarketing gewoon lekker uit te besteden.

3. Betere vindbaarheid (SEO)

SEO is essentieel voor het verhogen van traffic naar je website. Helaas wil ieder bedrijf het liefst bovenaan in Google staan. En dat gaat natuurlijk niet. Relevante content, geoptimaliseerd voor zoekmachines, is wel dé manier om je organische vindbaarheid te verbeteren.

Het schrijven voor betere vindbaarheid gaat wel een stapje verder dan een goed verhaal. Hier zitten ook technische aspecten aan. Voor het verbeteren van je organische vindbaarheid kun je contentcreatie dus beter uitbesteden aan een professional met verstand van SEO.

4. Bespaar kostbare tijd

Waar haal je de tijd vandaan om content te schrijven? Waarschijnlijk heb je het zonder de extra content-zorg al druk zat. Contentcreatie is een arbeidsintensieve klus. Zeker wanneer het niet je vak is.

Een geoefende contentmarketeer schrijft – als het goed is – een beter stuk in minder tijd. Waarom zou je jouw kostbare uren daar dan aan verspillen?

5. Wees frustraties voor

Aantrekkelijke stukken schrijven is niet simpel. Waar ga je over schrijven? Welke verwoording ga je gebruiken? Soms is je hoofd even leeg. Er komt niks. Writer’s block. Héél frustrerend.

Een troost: iedere schrijver zit wel eens verlegen om inspiratie. Dat maakt het overigens niet minder frustrerend. Voor je het weet zit je een uur naar je scherm te staren en heb je niks zinnigs getypt. Had je dat uur toch veel liever anders besteed?

Hiermee willen we natuurlijk niet zeggen dat een contentmarketeer nooit gefrustreerd raakt of writer’s block heeft. Het voordeel is alleen: dat is niet jouw probleem. 😉

6. Relevant voor je klant

Je kent je eigen bedrijf natuurlijk als geen ander. En wellicht voelt het daarom gek of spannend om de content voor je bedrijf over te laten aan een ‘vreemde’. Toch kan een kritische blik van buitenaf tot nieuwe, verfrissende inzichten leiden.

Content moet aansprekend zijn voor je doelgroep. Een veelvoorkomende valkuil is dat bedrijven inside-out schrijven. “Wij van wc-eend adviseren wc-eend”. Daar heeft je potentiële klant geen boodschap aan.

Een goed verhaal is geschreven vanuit de belevingswereld van je doelgroep. Welk probleem ervaren zij? En hoe ga jij dat oplossen?

7. Traffic naar je website

Aantrekkelijke schrijfsels zorgen voor meer (kwalitatieve) traffic naar je website. Meer websitebezoekers = meer kans op conversies. Dit punt heeft veel te maken met het punt over SEO. Ben je beter vindbaar en verschijn je vaker of hoger in de zoekresultaten van Google? Dan zul je dit merken in de traffic naar je website.

8. Online autoriteit

Door relevante content te delen over jouw vakgebied, werk je aan de (online) autoriteit van je organisatie. Door kennis te delen positioneer je jouw bedrijf als expert en dat wekt vertrouwen bij je doelgroep.

Bijkomend voordeel: door het delen van kennis doe je een beroep op het wederkerigheidsprincipe. Jij ‘geeft’ iets weg, waardoor mensen sneller geneigd zijn iets terug te geven.

Content laten schrijven?

Wil je de lusten van contentmarketing, maar liever niet de lasten? Je wilt dat je website in beweging blijft. Helaas schrijven artikelen zich niet vanzelf. Iemand moet het doen. Wij kunnen je daarbij helpen. Dan zorgen wij dat je content in beweging blijft.

Meer weten over content met impact?

Eerder schreven we hier een blogserie over: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:

Content met impact – Planning

Content met impact – Gerichte contentcreatie

Content met impact – Verleiden met content

Content met impact – Aantrekkelijke teksten

Content met impact – Goede titel

Content met impact – Vindbare teksten