Visual content, zoals illustraties en iconen , is een effectief communicatie- en marketingmiddel. Wil je weten hoe je visual content kunt inzetten voor jouw merk? Ontdek hoe je illustraties en iconen effectief kunt inzetten.
Wat is visual content?
Visual content betekent letterlijk ‘visuele inhoud’. Content waar we naar kunnen kijken, zoals afbeeldingen of animaties.
Het gebruik van visual content om een boodschap over te brengen, heeft zo zijn voordelen. Wat je moet weten over visuele content:
- B2B marketeers zien visuele contentcreatie als één van de topprioriteiten
- Visuele informatie verwerkt ons brein (veel) sneller dan tekst
- We onthouden visuele informatie beter dan tekst
- B2B klanten hebben behoefte aan visuele content, geoptimaliseerd voor mobiel
- Artikelen met relevante afbeeldingen worden 94% meer bekeken
Illustratie – Definitie
Wat is een illustratie? De Van Dale zegt er het volgende over:
- versiering met afbeeldingen
- toelichting, verduidelijking
Wij kunnen ons wel vinden in die definities. Illustraties zijn als (getekende) afbeeldingen uitermate geschikt als hulpmiddel of extra toelichting bij je boodschap.
Illustraties als marketing tool
Illustraties zijn een effectief middel om je boodschap over te brengen, ook aan scannende lezers. Want, een websitebezoeker leest gemiddeld slechts 20% van een webpagina.
Daarbij lenen illustraties zich er goed voor om aan te laten sluiten bij je merk. Illustraties die passen bij jouw logo / huisstijl / positionering kunnen ervoor zorgen dat je je online onderscheidt van de competitie. Deze bedrijven hebben dat al goed begrepen:
1. Google
De meest gebruikte zoekmachine maakt veel gebruikt van illustraties. Zo verandert Google haar eigen logo regelmatig in een illustratie, vaak passend bij een specifieke gebeurtenis of feestdag, Google Doodles genoemd.
Zo zag het logo eruit op 25 december, afgelopen jaar:
Bron: Google Doodles
Of deze ter ere van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden:
Bron: Google Doodles
Bekijk hier het volledige Google Doodle archief.
2. Mailchimp
De tekeningen op de website van e-mailmarketingdienst Mailchimp zul je niet snel vergeten. Het bedrijf maakt gebruikt van illustraties in een geschetste, excentrieke stijl en een opvallende gele achtergrond.
3. Airbnb
Airbnb, dat wereldwijd bemiddelt tussen accomodatie-eigenaren en huurders, maakt ook gebruik van illustraties op hun website.
Bij sommige illustraties is het logo verwerkt in de afbeelding:
Of illustraties worden gebruikt als verduidelijkende tegels / iconen:
Iconen
Iconen worden ook wel pictogrammen genoemd. Het zijn kleine, simpele illustraties. Ze worden vaak gebruikt om iets zonder woorden duidelijk te maken, zoals op openbare plekken zoals vliegvelden. Dankzij de eenvoud van deze afbeeldingen is het icoon vaak genoeg om de boodschap duidelijk te maken.
Iconen helpen je een boodschap over te brengen, zonder dat mensen hoeven te lezen. In één oogopslag kan het duidelijk zijn, zoals bij de drie iconen in de navigatiebalk van online kledingwinkel Zalando:
Meer lezen over effectieve visual content?
Wil je meer weten over visuele content en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf? Bekijk dan ook eens de andere artikelen uit deze serie:
Effectieve visual content – Afbeeldingen
Effectieve visual content – Video’s & Animaties
Effectieve visual content – Illustraties & Iconen
Effectieve visual content – Webinars
Effectieve visual content – Infographics