Het aankooptraject binnen de B2B neemt vaak meer tijd in beslag dan binnen de B2C markt. Dat is ook niet gek. Meestal gaat het hier om grote bedragen of een langere looptijd. Even wat anders dan de keuze of je een pakje kauwgom mee grist bij het tankstation. In de B2B is een langere customer journey, bijvoorbeeld van een jaar, helemaal niet gek. De situatie is ook wel even anders als je wilt gaan investeren in een softwarelicentie met langere looptijd, in vergelijking met het kopen een pakje kauwgom. Bijvoorbeeld.

Zo’n gecompliceerd aankooptraject van jouw B2B klant is des te interessanter om in kaart te brengen. Welke stappen doorloopt jouw klant voordat ze hun handtekening zetten? We maken samen met jou de balans op met customer journey mapping.

Wat is Customer Journey? Definitie & Betekenis

De customer journey, ofwel klantreis, is het traject dat een klant doorloopt met als eindpunt het kopen van een bepaalde dienst of een bepaald product. Door de weg naar een aankoop inzichtelijk te maken, kunnen bedrijfsprocessen en de marketingstrategie worden geoptimaliseerd.

Een goede customer journey voorziet je van de nodige informatie om jouw klanten, in iedere fase van het aankoopproces, te voorzien van de juiste content.

Customer Journey Onderzoek

Om de online reis van jouw (potentiële) klant te inventariseren, is het verkennen van de situatie essentieel. Persona creation is bijvoorbeeld een effectieve manier om meer inzicht te vergaren. De klantbehoefte voor een product of dienst begint bij een probleem. Een probleem dat jouw potentiële klant ervaart en wat jouw bedrijf kan oplossen. Zo’n potentiële klant zal zich, hoogstwaarschijnlijk, eerst verdiepen in de markt. Welke oplossingen zijn er voor mijn probleem? Welke bedrijven bieden dit aan? Zodra hij meer informatie heeft, zullen er nieuwe vragen opborrelen. Zo zal hij waarschijnlijk aanbieders gaan vergelijken, bezwaren ontwikkelen voor bepaalde oplossingen en uiteindelijk actie ondernemen. Iedere fase kent zijn eigen touchpoints, ofwel contactmomenten, waar de  informatiebehoefte van je prospect sterk kan verschillen.

Customer Journey Marketing

Als je de customer journey inzichtelijk hebt, kun je echt aan de slag. Een klantreis op zichzelf gaat je namelijk nog geen nieuwe leads opleveren. Een customer journey kun je zien als een tool om je content marketing strategie aan te scherpen en zo effectiever leads en klanten te genereren. Voor iedere fase, met bijbehorende touchpoints, kun je specifieke content creëren. Zo speel je in op relevante vraagstukken en twijfels van jouw potentiële klant. Vervolgens kun je er ook nog eens voor zorgen dat leads automatisch de juiste content voorgeschoteld krijgen met marketing automation.

 

Wil jij jouw klanten voorzien van relevante content in iedere fase van het aankoopproces? Wij helpen je daar graag bij.

Meer weten over onze werkwijze?

Neem dan contact op met Wieger Waardenburg.

085 - 065 39 38 | wieger@leadtobusiness.nl