Neem eens de tijd om je te bedenken wat de belangrijkste doelgroep is van jouw bedrijf. Wie koopt jouw product? De kans is groot dat een generieke term als ‘IT bedrijven’ in je hoofd opkomt. Zo’n algemene beschrijving van jouw ideale klant is een goed begin, maar dit kun je veel verder uitdiepen. Hoewel de term anders suggereert, ga je zelfs in de B2B markt niet om de tafel met een bedrijf maar met een persoon ván dat bedrijf. Wie is die persoon? Wat houdt hem of haar bezig? Met persona creation geven we antwoord op die vragen èn bedenken we hoe jouw bedrijf gericht kan inspelen op de geschetste situatie.
Van doelgroep segment naar buyer persona
Laten we even bij het voorbeeld van IT bedrijven blijven. Als je jouw ideale klant beter wilt snappen, is een algemene term zoals een branche nog niet specifiek genoeg. Je kunt je moeilijk afvragen waar een IT bedrijf van wakker ligt, omdat een bedrijf niet slaapt. Het is een ding, een abstracte term. Daarom gaan we jouw ideale klant (of klanten) vermenselijken. We gaan van een platte omschrijving van de doelgroep naar een persoonlijk profiel. Ècht even kennis maken met jouw ‘prototype’ klant.
Persona maken
Om gevoel te krijgen bij je doelgroep, helpt het om deze tastbaar te maken. Als je vaak met IT bedrijven rond te tafel zit, zijn er ongetwijfeld kenmerken van deze personen die je vaak, al dan niet altijd, terug ziet komen. Misschien vallen ze vaak in eenzelfde leeftijdscategorie of lijken ze allemaal dezelfde politieke voorkeur te hebben. Met jouw kennis en ons inzicht, creëren we zo relevante persona’s voor jouw organisatie.
Persona voorbeeld
Stel, jouw bedrijf maakt promovideo’s voor andere bedrijven. Van die mooie, commerciële filmpjes die organisaties kunnen gebruiken voor hun B2B marketing. Jij zit vaak aan tafel met marketing managers om jouw product te verkopen. Om die klant beter in beeld te krijgen besluit je een buyer persona te maken voor dat segment. Een beknopt voorbeeld van een persona ziet er als volgt uit:
Als we samen aan de slag gaan, werken we de persona’s voor jouw organisatie natuurlijk nog verder uit. Zo creëren we een duidelijk, concreet beeld van jouw ideale klant. Door je te verdiepen in de persona’s van jouw organisatie zijn, ben je veel beter in staat je potentiële klant te begrijpen. Dat inzicht kun je vervolgens inzetten om je marketingstrategie aan te scherpen. Gerichtere marketing zorgt voor relevantere content op het juiste moment in de customer journey. En dat zorgt op zijn beurt dan weer voor meer conversie.
Gerichte strategie per persona
Nu heb je een beeld van de persoon/personen met wie je aan tafel zit of wilt zitten. En dan? Met de gedetailleerde omschrijvingen van de kenmerken, verlangens en bezwaren van jouw ideale klant, kun je gerichter aan de slag. Je kunt nu voor die persona gerichtere content bieden. Een oplossing voor hun probleem, in plaats van een algemeen verhaal. Onderzoek van Marketing Sherpa laat zien dat gerichte content op basis van persona’s kan leiden tot een toename van 124% nieuwe leads binnen de B2B.
Wil jij ook meer leads generen door een gerichtere aanpak met persona creation? Neem dan even contact met ons op.