Verplaats je eens in de wereld van jouw ideale klant. Waar loopt die tegenaan? Wat houdt hem of haar ’s nachts wakker? En niet onbelangrijk: hoe kun jij dit voor die klant oplossen? Effectieve whitepapers spelen feilloos in op de belevingswereld en behoefte van jouw klant.
Gericht commerciële teksten schrijven
Om gericht whitepapers te schrijven, is het allereerst belangrijk om jouw ideale klant(en) te identificeren. Waarschijnlijk is dit er meer dan één. Niet elke klant is immers hetzelfde. Een effectieve manier voor het in kaart brengen van jouw (ideale) klantenkring is door het maken van persona’s. Vervolgens is het raadzaam om voor elke persona (of doelgroep) een aparte whitepaper te schrijven. Zo voorkom je dat je een (te) generiek verhaal waar niemand zich door aangesproken voelt. Waak wel voor al te commerciële teksten. Het doel van een whitepaper moet zijn om autoriteit uit te stralen, niet om over te komen als verkoper.
Contentcreatie op basis van de klantbehoefte
Als je eenmaal voor ogen hebt voor wie je de whitepaper gaat schrijven, kun je (of kunnen wij) aan de slag. Mensen die jouw whitepaper downloaden hebben vaak al het een en ander gelezen over je bedrijf maar zijn nog niet rijp om binnengehaald te worden. Ze hebben bijvoorbeeld een blog gelezen waarin je laat blijken dat je verstand van zaken hebt. Een whitepaper is een mooi middel om dit vervolgens te bewijzen door dieper in te gaan op de materie. Een mooie vervolgstap zou zijn om in een casestudy te omschrijven wat jouw organisatie heeft gedaan om in te spelen op de omschreven situatie. Zo biedt je relevante content op het juiste moment.
Zou je graag een whitepaper schrijven maar weet je niet waar je moet beginnen? Met jouw input, zorgen wij voor het schrijven.
Verspreiden van je whitepaper
Zodra jouw whitepaper af is, is hij klaar om verspreid te worden. Het mooie van een whitepaper is, dat je die op talloze manieren onder de aandacht kunt brengen. Denk bijvoorbeeld aan een link in je nieuwsbrief, een call-to-action knop op je website om de whitepaper te downloaden of deze te delen op social media.