Wat is marketing automation?

Marketing automation is het automatiseren van verschillende processen om leads of prospects optimaal te bedienen en zo voor je te winnen. Dit wordt veelal gedaan door op het juiste moment relevante content aan te bieden. Dit wordt geautomatiseerd door triggers (seintjes) in te stellen die bepalen waar de lead zich bevindt in de customer journey en welke informatie daar bij past.

B2B Marketing Automation

Het aankoopproces binnen de B2B markt is vaak een lang traject. Dat is ook niet zo gek, als je je bedenkt dat het binnen de B2B vaak gaat over impactvolle beslissingen. Bedrijven die een investering gaan doen, ofwel iets gaan kopen, zullen dus meestal niet van de ene op de andere dag een besluit nemen. En dat resulteert in een langere customer journey. Des te interessanter om te onderzoeken wat je binnen die verschillende touchpoints kunt doen om de besluitvorming van je lead te beïnvloeden met content. En dan nog automatiseren natuurlijk.

Automated Marketing: Verschillende vormen van marketing automation

Er zijn tal van processen die je kunt automatiseren om jou werk en kostbare tijd te besparen. Om je een idee te geven zetten we er een aantal voor je op een rijtje:

Content Marketing Automation

Dit is eigenlijk marketing automation in de breedste zin van het woord. Content is simpelweg iedere vorm van informatie die je een lead of klant kunt voorschotelen. Met content marketing automation zorg je er dus voor dat er automatisch relevante content wordt getoond aan jouw potentiële klanten. Een mooi voorbeeld hiervan is websitepersonalisatie. De getoonde content op je website wordt op basis van bezoekersherkenning aangepast.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat een lead zich bevindt in de ‘bezwaren’ fase van het customer journey. Dit is het punt waarop een potentiële klant al veel weet van een product en er ineens heel veel ‘maren’ en bezwaren opdoemen om het niet te doen. Voor een lead in deze fase van het aankoopproces zou bijvoorbeeld een succesverhaal over jouw product of dienst een goede optie zijn. En dan is het toch fijn als je dat niet elke keer met de hand hoeft te sturen?

E-mail Marketing Automation

Je kunt alle kanten op met e-mail marketing automation. Zo kun je geconverteerde leads, die ergens hun e-mailadres hebben achtergelaten, voorzien van relevante content. Maar niet onbelangrijk: je kunt dit ook perfect inzetten om in beeld te blijven bij bestaande klanten en zo te werken aan klantbehoud. Denk bijvoorbeeld aan de promotiemails die bedrijven versturen naar klanten die jarig zijn. Inmiddels snappen de meeste wel dat Albert Heijn himself niet persoonlijk aan je verjaardag heeft gedacht, maar toch is de supermarkt even in je gedachte. Misschien maak je zelfs nog wel gebruik van die ‘persoonlijke’ bonusdeal voor je verjaardag.

Lead Generation via Marketing Automation

Hartstikke leuk, al die automatisering. Maar uiteindelijk doen we het natuurlijk allemaal maar met één doel: meer leads genereren. Maar wanneer kun je van een (kwalitatieve) lead spreken? Dit lijkt een vraag die vaak voor discussie zorgt. Vooral tussen de marketing- en de salesafdeling. Bij veel bedrijven klaagt het salesteam over de kwaliteit van de leads die het marketingteam aanlevert. Andersom betichten de marketeers hun collega’s ervan dat zij de gevonden leads niet goed genoeg opvolgen. De oplossing? Een gestandaardiseerde werkwijze met een duidelijke strategie.

Met marketing automation kan dankzij de triggers de kwaliteit van een lead worden bepaald. Bovendien kan er al worden begonnen aan lead nurtering, nog voor het salesteam eraan te pas komt. Is de lead ‘sales rijp’? Dan kan deze vaak automatisch worden toegevoegd aan het CRM systeem van de salesafdeling en kan begonnen worden met de leadopvolging.

Een hoop werk besparen?

Wij kunnen je daarbij helpen. Neem even contact met ons op. Samen kijken we naar jouw specifieke situatie en waar jij de meeste winst kunt behalen met marketing automation.