Als je investeert in marketing, wil je natuurlijk weten of je inspanningen zin hebben gehad. Door conversies te meten, kom je er achter wanneer jouw potentiële klant een waardevolle actie heeft ondernomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inschrijven voor de nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of… wanneer ze jou bellen! Inzicht in je conversies geeft je handvatten om je marketingcampagnes te optimaliseren. Ontdek hoe telefonische conversies bij jouw bedrijf terecht komen met call tracking.

Maak je conversie analyse compleet met call tracking

Online kun je conversies meten met web analytics. Waardevolle online acties zoals clicks of downloads worden dan geregistreerd en gerapporteerd. Maar wat nu als de uiteindelijke conversie een telefoontje is? Ook dan wil je natuurlijk kunnen achterhalen via welke weg die lead bij je terecht is gekomen. Zo krijg je een vollediger beeld van het effect van jouw marketinginspanningen. Meet je telefonische conversies met call tracking.

Call Tracking: Conversie Optimalisatie

Stel, je hebt geïnvesteerd in een twee Google advertenties. Inhoudelijk lijken ze op elkaar maar de koppen en tekst zijn in de advertenties verschillend. Je wilt weten welke van de twee voor de meeste conversie zorgt. Zo kun je vervolgens conversies optimaliseren door te investeren in campagnes die bewezen werken.

 

Als je alleen online conversie zou meten (wat bij veel bedrijven het geval is), zou het voorbeeld er zo uit kunnen zien:

Advertentie A                   20 online conversies

Advertentie B                   10 online conversies

 

Nou, simpel. Advertentie A is beter. Toch..? Wat nu als we de telefonische conversies even meenemen in de berekening?

Advertentie A                   20 online conversies + 20 telefonische conversies = 40 totaal

Advertentie B                   10 online conversies + 50 telefonische conversies = 60 totaal

 

Met de telefoontjes meegerekend, levert ineens advertentie B meer conversie op.

Hoe werkt call tracking?

Call tracking is het meten van telefonische conversie/respons van on- en offline campagnes. Dit wordt gedaan met een uniek telefoonnummer voor ieder onderdeel dat je wilt meten. Zo krijgen bijvoorbeeld advertentie A en B beide een eigen telefoonnummer. Het telefoonnummer waarmee iemand jouw bedrijf belt, wordt geregistreerd en zo kan er worden achterhaald via welke campagne de persoon is binnengekomen.

Bovendien kun je er nog voor kiezen om na afloop van een telefoongesprek via een keuzemenu je lead te raten. Zo krijg je niet alleen inzicht in de kwantiteit van je telefonische conversies per campagne, maar ook de kwaliteit.

En geen zorgen, het telefoonnummer van je bedrijf blijft gelijk. Zodra iemand één van de unieke call tracking nummers belt, worden ze automatisch doorverbonden met het telefoonnummer van je organisatie.

Maak je marketinganalyse compleet met call tracking

Wil je ook een compleet inzicht in je conversies? Wij helpen je daar graag bij. Neem even contact met ons op.