“Onze website is bijna af, daarna zouden we het fijn vinden wanneer je eens langs kunt komen om verder na te denken over onze online (marketing) strategie”. Het is echt waar, een opmerking uit de praktijk die we bijna iedere maand wel tegenkomen.
Een nieuwe website laten bouwen…
In het welbekende rijtje ‘plan-do-act-check’ staat het denkwerk vooraan. En zo wordt het bij het vernieuwen van websites ook wel toegepast, alleen wordt die website dan als project op zich gezien. In veel situaties wordt bij het vernieuwen van de website de oude wijn (content) in nieuwe zakken gegoten. En dan?
Online Strategie als vertrekpunt
Het nadenken over je online strategie, over wie je ideale klanten zijn en hoe je die kunt bereiken, boeien, binden en behouden is idealiter je vertrekpunt. Dat vertrekpunt moet passen bij de ambities en doelstellingen die je organisatie heeft gesteld. Vanuit dat oogpunt is het verstandig om hier over na te denken, voordat je een nieuwe website laat bouwen. Achteraf de strategie bepalen is een beetje mosterd na de maaltijd.
Ja maar, we hebben daar toch jaren geleden al over nagedacht?
Dat hoop ik wel. Jaren geleden kocht je Heineken nog in gele kratjes, had je geen drempels in de weg (alleen maar kuilen), heette PostNL nop PTT Post, ging je offline shoppen in de binnenstad (en bij V&D naar de WC) en kocht je regelmatig CD’s bij de Free Record Shop. De wereld is enorm veranderd – en verandert nog steeds snel. Heel snel.
Dat geldt ook zeker voor je organisatie, je concurrenten en naar alle waarschijnlijkheid ook voor je klant.
Juist daarom is het goed om eerst na te denken over de te volgen strategie. Over je ideale klanten en hun veranderende behoefte… om pas daarna een website te laten maken. Daarop kun je dan fijn gaan vertellen hoe je invulling gaat geven aan de behoefte van je potentiĆ«le klanten en waarom jij daar de aangewezen partner voor bent. Klinkt logisch toch?
Nieuwe website als middel
Wanneer je hebt nagedacht over de online (marketing) strategie, kun je verder gaan kijken. Overigens wil ‘nadenken over’ niet zeggen dat je ineens alles radicaal anders moet gaan doen. Misschien kom je wel tot de conclusie dat er in jouw markt eigenlijk maar weinig is veranderd en dat de ‘oude’ strategie grotendeels gehandhaafd kan blijven.
Dan pas is het tijd om je website in lijn te brengen met je strategie. Het is weliswaar een steeds belangrijker middel om je doelstellingen te halen, maar het blijft een middel.
Je website blijven doorontwikkelen
Omdat organisaties en klanten zich snel ontwikkelingen, is het waardevol om ook je website in het spoor van die ontwikkeling te houden. Waar ‘vroeger’ een website eenmalig werd neergezet, in de hoop dat deze een jarenlange houdbaarheid had, gaat dat vandaag de dag wel anders. Er is een toenemende behoefte aan super flexibele websites waar makkelijk onderdelen kunnen worden toegevoegd of weggehaald. Je website als LEGO-set is de vergelijking die we daar zelf vaak bij maken.
Die continue doorontwikkeling van websites wordt makkelijker wanneer het beheer van een website eenvoudig is. Bij het laten maken van een nieuwe (WordPress) website is het dus verstandig om verder te kijken dan louter de ‘voorkant’ van een website. De ‘achterkant’, die het gemak bepaalt waarmee websites kunnen worden aangepast (en dan het liefst een beetje uniform), mag ook niet uit het oog worden verloren.
Online Marketing: omdat bezoekers niet vanzelf komen
Je website is live, laat die bezoekers maar komen! Helaas is het niet zo dat je de deuren van je nieuwe website opent en de bezoekers vanzelf binnenstromen. Althans, meestal gaat het niet zo. Door slimme inzet van online marketing, kun je ervoor zorgen dat je jouw ‘ideale-klanten-maar-ze-weten-het-nog-niet’ gaat bereiken en interesseren voor jouw oplossingen.
Optimaliseren
Duidelijke strategie: check.
Website: check.
Fijne, relevante content: check.
Slimme online marketing: check.
Stilzitten: no way.
Het mooiste begint nog. Blijf vernieuwen, verbeteren en vooruit gaan. Blijf optimaliseren en aanpassen, het kan immers altijd beter.
Aan de slag
Heb je verder nog vragen over het bedenken van een goede (online) strategie en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.