online strategie ogsm

Marketingstrategie maken? | Ontdek OGSM(a)

Je online strategie bepalen? Waar begin je? Maak kennis met OGSM(a) als online strategie model! Met dit slimme model geef je jouw online strategie vorm en zorg je ervoor dat de essentie van je online strategie weergegeven kan worden op 1 A4-tje!

Marketingstrategie maken op basis van een model

Beginnen is altijd lastig. Dat geldt zeker voor je marketingstrategie. Een marketingstrategie model als het OGSM(a)-framework kan je helpen om:

  • Je online strategie actief te maken
  • Daadwerkelijk een doordachte online strategie te ontwikkelen
  • Te zorgen dat je het overzicht behoudt!

Uiteraard zijn er meer modellen om je marketingstrategie vorm te geven. Zelf hanteren we graag (een iets aangepaste variant van) het OGSM-framework als basis. Ons advies is dan ook om vooral zelf te kijken wat jij fijn vindt werken. Kies op basis daarvan een marketingstrategie model wat je naar je hand zet. Of bedenk een eigen model!

Voordelen van het OGSM(a)-framwork

De redenen dat wij graag werken met het OGSM(a)-model luiden als volgt:

  • Het model is flexibel: je kunt je marketingstrategie zo bondig of uitgebreid maken als je zelf wilt
  • Het strategiemodel is in de basis eenvoudig
  • Het model is zeer geschikt om je marketingstrategie mee in kaart te brengen
  • Het is mogelijk om je marketingstrategie in het OGSM(a) model tot 1 A4 destilleren
  • Het model heeft een logische flow: je begint bij het grote doel en gaat dat vervolgens concreet en behapbaar maken

Maar OGSM(a)… wat is dat dan?

Wat is het OGSM(a)-framwork?

We hebben het over OGSM(a) als marketingstrategie model: maar wat houdt het precies in?

De basis van dit strategie-framework wordt gevormd door de letters OGSM. Deze staan voor Objective, Goals, Strategies en Measures. De (a) die we er achteraan plakken staat voor ‘Actions’. Deze laatste letter heeft eigenlijk niet veel met je strategie te maken, maar zorgt ervoor dat je strategie ook actionable wordt. Laten we de onderdelen stap voor stap kort doornemen.

Objective | OGSM

De ‘O’ in OGSM staat voor Objective, ofwel je ambitie. Je mag ambitieus zijn, maar houd je objective wel haalbaar. De doelstelling is bovendien richtinggevend en beperkt zich tot de essentie.

Goals | OGSM

De ‘G’ in OGSM staat voor Goals. Dit zijn de doelenstellingen die ervoor gaan zorgen dat je Objective wordt behaald. Zorg ervoor dat je doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel Realistisch en Tijdgebonden) maakt, zodat je later kunt beoordelen of je doel is gehaald.

Strategies | OGSM

De ‘S’ in OGSM staat voor Strategies. Strategies zijn een stuk concreter dan je doelen. Je vertelt simpel gezegd wat je gaat doen om je doelstellingen te halen.

Wanneer je doel is om in jaar 1 20% meer organisch verkeer uit Google te halen dan je in jaar 0 deed, dan kan wekelijks een artikel publiceren om je vindbaarheid te verbeteren een mogelijke strategie zijn om dat te halen.

Measures | OGSM

De ‘M’ in OGSM staat voor Measures. Hoe ga je het resultaat van je inspanningen meten? Dat is wat je vastlegt in het measures-onderdeel. Wanneer mogelijk, druk je dit uit in cijfers. Dit is overigens niet altijd mogelijk.

Actions | OGSM(a)

Om de marketingstrategie actionable te maken, voegen we graag de (a) toe aan het model. Deze staat voor actions, ofwel acties / activiteiten. Daarin worden de strategieën nog concreter gemaakt. Je strategie praktisch en hanteerbaar maken (of laten maken), zorgt ervoor dat je ook ècht handvatten hebt om aan de slag te gaan.

Van model naar praktijk

Wanneer je jouw marketingstrategie volgens het OGSM-model hebt bepaald, zul je merken dat het moeilijk is om dit op 1 A4 te krijgen. We dagen je uit om dat toch te proberen. Zo pel je het model steeds verder af totdat je tot de essentie komt. Dit vormt je basis. Dat betekent natuurlijk niet dat je bijvoorbeeld je strategies en actions verder kunt uitwerken en documenteren.