Zo. De website staat, je hebt goede call-to-actions geïntegreerd, een mooi contactformulier en een aantrekkelijke nieuwsbrief. Je hebt gezaaid en nu is het wachten tot je kunt oogsten. Nee! Je leads hebben aandacht nodig om uit te groeien tot een klant. Verhoog de kans op conversie van lead naar klant met lead nurturing.
B2B leads: van generation tot nurturing
Bij veel bedrijven ligt de focus op het genereren van meer (online) leads. Helemaal niks mis mee. Hoe meer kwalitatieve leads, hoe meer kans, toch? Maar wat gebeurt er als je de lead binnen hebt gehaald? Een lead is nog geen klant, maar daar wil jij als het goed is verandering in brengen. Met lead nurturing houd je jouw leads warm tot ze klaar zijn om klant te worden.
Leads Funnel
Niet elke lead bevindt zich in dezelfde fase van het aankoopproces. De een is zich wellicht nog aan het oriënteren terwijl de ander zich al aan het verdiepen is in een specifiek product. Beide leads wil je ‘begeleiden’ richting een aankoop of de keuze om met jouw organisatie in zee te gaan. Wat er nodig is om dit te bereiken, zal echter per situatie verschillen.
B2B Leads: Marketing
De ene lead is de andere niet en dat heeft er dus alles mee te maken waar zij zich in de sales funnel bevinden. Voor iedere fase van het aankoopproces, is er ook een andere informatiebehoefte. Een lead die zich nog aan het begin van de sales funnel bevindt, is waarschijnlijk nog niet klaar om uitgebreid te lezen over jouw product. In de beginfase is het raadzamer om je leads te prikkelen en te boeien met interessante content, waar je nog niet echt je product aan het verkopen bent. Je ‘trakteert’ ze op een hapje relevante content. Een lead die zich aan het verdiepen is, en zich dus al verder in de sales funnel bevindt, staat waarschijnlijk meer open voor wat je te bieden hebt, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper of een casestudy.
Leads opvolgen
Het ‘warm houden’ van leads is essentieel als je de conversie van potentiële naar daadwerkelijke klanten wilt vergroten. Door jouw leads te analyseren, kunnen wij achterhalen wat de informatiebehoefte is. Zo voorzien we jouw leads van de juiste content op het juiste moment.