Bij SEA denk je waarschijnlijk als eerste aan Google, toch? Maar, Google is niet de enige zoekmachine en dus ook niet de enige plek waar je kunt adverteren. In dit artikel zoomen we in op Bing.
Microsoft’s Bing
First things first. Wat voor zoekmachine is Bing en waarom moet ik hierover lezen?
Bing is de zoekmachine van softwaregigant Microsoft. Bing werd in 2009 opgericht en staat wereldwijd al jaren op nummer 2 qua populariteit. Op nummer 1 staat *heel verrassend, ahum* Google. Bing heeft een marktaandeel van zo’n 2,5%. Dit is een stuk minder dan de 95% van Google, maar niet verwaarloosbaar.
Adverteren op zoekmachines: Bing versus Google
Het eerste waar je aan denkt bij SEA is Google, toch? Dat is ook niet gek aangezien de zoekmachine verreweg het meest gebruikt wordt. Maar die populariteit is heus niet alleen een zegen. Bing heeft zeker een aantal voordelen ten opzichte van Google. Wij zetten ze voor je op een rijtje.
Concurrentie
Dat Bing een lager zoekvolume heeft en minder gebruikt wordt, is niet alleen een nadeel. De onderlinge concurrentie is moordend in Google Ads. De kans dat jouw advertentie de virtuele veiling wint om getoond te worden in de zoekresultaten is bij Google veel kleiner dan bij Bing. En natuurlijk kan dit ook zorgen voor enige compensatie in het lagere volume wat het Bing netwerk genereert.
Brede zoekwoorden
Adverteren op brede zoekwoorden is vanwege de concurrentie in Google vaak onbetaalbaar. Hoe breder de term, des te meer concurrentie, hoe duurder het wordt. Werkt natuurlijk ook andersom: hoe specifieker het zoekwoord, hoe betaalbaarder deze vaak is. Toch is het soms lekker om in te zetten op brede zoekwoorden. In dat geval kun je dat voordeliger doen bij Bing.
Ontdek hoe je meer online resultaat kunt behalen met een zoekwoorden onderzoek.
Kosten
Een ander gevolg van minder concurrentie in Bing is ook dat in de meeste gevallen je kosten lager zullen zijn. Simpel vraag en aanbod. Met minder kapers op de loer, zijn er minder factoren die de kosten per klik opdrijven. Afhankelijk van je targetting, kunnen de kosten in Google soms oplopen tot exorbitant hoge bedragen.
Je krijgt Yahoo! erbij
Adverteren op Bing is meer dan alleen Bing. Als je adverteert op Bing krijg je Yahoo! er namelijk bij. Je advertenties worden dus ook getoond op Yahoo! . Twee vliegen in één klap, toch?
Google advertenties importeren in Bing
Bing heeft een importfunctie zodat je gemakkelijk je Google Ads campagnes in Bing kunt laden. Wel handig om daarna nog even je campagnes goed na te lopen, maar het scheelt toch enorm in vergelijking met volledig nieuwe campagnes inrichten.
Conclusie
Dus, moet je nu gaan adverteren op Bing? Of toch Google? Dat hangt uiteindelijk helemaal van jouw situatie af.
Misschien lijkt het in dit artikel dat we Google maar niks vinden, maar niets is minder waar. Google Ads is nog steeds hetgeen dat wij veruit het meest gebruiken. Wat we daarbij wel willen zeggen, is dat Google niet de heilige graal is. Er zijn meer goede opties. Zoals Bing, dus.
Benieuwd of Bing iets is voor jouw organisatie? Besteed eens een tijdje een deel van je budget aan Bing om te testen en laat de statistieken voor zichzelf spreken.