Prikkelende call-to-actions: Verleid je prospects

“Bestel nu!”, “Klik hier!”, “Schrijf je vandaag nog in!”. Call-to-actions. Je kunt er niet omheen in de marktingwereld. Maar wat maakt een effectieve call-to-action? En hoe zet je dit in voor jouw organisatie? Je leest het hier.

Call-to-action – Betekenis

‘Oproep tot actie’ is de letterlijke vertaling van call-to-action. CTA’s worden ingezet door marketeers om potentiële klanten te verleiden specifieke actie te ondernemen.

CTA’s zijn vaak korte, krachtige zinnen in de gebiedende wijs zoals: “Bekijk onze blog!”. Dit kan in de vorm van audio, bijvoorbeeld in een radio- of tv-reclame, of in de vorm van tekst / knop zoals op een website of in een advertentie.

Call-to-action – Nut & noodzaak

Al je commerciële uitingen hebben – als het goed is – een doel. Je wilt dat je doelgroep iets gaat doen naar aanleiding van jouw content. Een duidelijke, prikkelende call-to-action is daarbij onmisbaar om je potentiële klanten in beweging te krijgen.

Acties – Call-to-actions

Wil je een verleidelijke CTA aan je content toevoegen? Dan is het bedenken van de gewenste actie stap 1. Wat is het doel van je uiting? Wat wil je dat je doelgroep onderneemt naar aanleiding van je content? Voorbeelden van actie’s zijn:

  • Bellen
  • E-mailen
  • Je website bezoeken
  • Je artikel lezen
  • Opgeven/inschrijven voor…
  • Je whitepaper downloaden
  • Deelnemen aan je actie
  • Aanvraag doen
  • Een aankoop doen

Customer journey & Call-to-actions

Welke route legt jouw doelgroep af voor ze klant worden? En welke contactmomenten, ofwel touchpoints, horen daarbij? De customer journey van je potentiële klanten geeft je waardevolle inzichten voor het maken van verleidelijke CTA’s. Zo kun je CTA’s bedenken bij de verschillende touchpoints in de customer journey.

Je wilt dat je CTA relevant is; wat je van je doelgroep vraagt moet niet voelen als nutteloos of juist een te grote stap. “Bestel nu” is wellicht niet geschikt voor een potentiële klant die zich nog aan het oriënteren is. Hier zou een “meer weten”-knop gepaster zijn. Andersom, een websitebezoeker die op het punt staat te kopen, heeft weinig tot geen baat bij zo’n “meer weten”-knop.

Websites & CTA’s

Op je website kun je alle kanten op met CTA’s. Wat is het marketingdoel van je website? “Meer klanten”, “meer verkopen” en “meer omzet” zijn allemaal prima antwoorden, maar nog niet concreet genoeg om een CTA van te maken. Welke touchpoints uit de customer journey vinden plaats op je website? En welke CTA’s passen daarbij?

Op de homepage van LinkedIn zijn duidelijk drie CTA’s te zien (zie groene pijltjes):

Op de website van Fris Online kun je de whitepaper “Wat kost een website?” downloaden onder artikelen die betrekking hebben op datzelfde onderwerp:

Ook leads genereren aan de hand van whitepapers? Bekijk de mogelijkheden.

Webshops & CTA’s

Het valt te verwachten dat veel CTA’s van webshops gericht zijn op het doen van een aankoop. Maar in de aanpak zien we grote verschillen. Zo kiest kiest Mobiel.nl ervoor om meerdere knoppen in verschillende kleuren te tonen en kiest Coolblue voor één opvallende groene knop.

Mobiel.nl:

Coolblue:

Maar CTA’s gericht op het doen van een aankoop is natuurlijk niet de enige optie voor webwinkels. Zo laat online kledingwinkel Zalando haar shoppers eerst een keuze maken tussen dames/heren/kids. Door websitebezoekers deze keuze te laten maken, is Zalando daarna beter in staat om relevante content te tonen per bezoeker.

Advertenties & CTA’s

Een effectieve advertentie bevat vrijwel altijd een concrete, verleidelijke CTA. De online schoenenwinkels die adverteren via Google in het voorbeeld hieronder zijn het aardig eens over het doel van hun advertenties en de bijbehorende CTA’s:

Effectieve call-to-actions – Tips

Dus hoe maak je een effectieve CTA? Dat hangt maar net af van wat je wilt doen. Hier een aantal tips:

  • Bedenk wat je marketingdoel is
  • Maak de gewenste handeling duidelijk
  • Wees kort & bondig
  • Houd de customer journey in je achterhoofd
  • Maak je CTA relevant voor je doelgroep
  • Laat je CTA – waar mogelijk – opvallen bijvoorbeeld met een contrasterende kleur
  • Twijfel je? Test verschillende CTA’s en kies daarna de meest effectieve!

Effectieve B2B leadgeneratie? Wij helpen je graag!

Een verleidelijke CTA-button op je website of liever sparren over de customer journey van jouw klanten? We helpen je graag. Het team van Lead to Business staat voor je klaar. Neem contact met ons op!