Voordat iemand iets bij je koopt, heeft hij of zij vaak al een aardige weg afgelegd. Persona creation biedt een helder beeld van wie je doelgroep is en waardevolle kansen om je online marketing te optimaliseren. Lees er hier meer over.
Alles over de customer journey
Wat is de customer journey? En wat komt daar allemaal bij kijken? We zetten alle facetten voor je op een rijtje in het artikel Online Marketing & de Customer Journey.
Benieuwd naar de andere artikelen over dit onderwerp? Die vind je hier:
Website personalisatie – De customer journey
Online marketing & de Customer Journey | Mapping
De customer journey, wat is dat?
In een customer journey wordt beschreven welk pad je doelgroep aflegt om bij jouw bedrijf terecht te komen. De customer journey is een beschrijving van de stappen die je potentiële klanten doorlopen voordat ze converteren tot klant.
Tegenwoordig vindt een groot deel van de contactmomenten van de customer journey digitaal plaats. Vroeger leerde we een bedrijf kennen door een advertentie in de krant, nu gebeurt dit vaak via een social media of Google.
Je kunt de customer journey zo globaal of gedetailleerd maken als je zelf wilt. In het See-Think-Do-Care-model laat de marketingafdeling van Google zien welke vier globale fases zij hanteren:
Wat is persona creation?
Een persona, ook wel buyer persona of marketing persona genoemd, is een verzonnen persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Persona’s zijn zo gezegd het prototype van je doelgroep. Persona creation is het ontwikkelen van deze buyer persona’s.
Waarom persona creation?
Persona creation helpt je een concreet beeld te schetsen van je (potentiële) klanten. Het maakt je doelgroep tastbaarder en zo kun je gerichter in te spelen op hun behoeftes.
Onderzoek toont aan dat bedrijven die persona’s gebruiken voor hun marketing en sales meer rendement behalen, meer leads genereren en minder kosten per klant hebben.
Persona creation is een mooie aanvulling op je customer journey. Zo breng je niet alleen in beeld welk pad je klanten bewandelen maar ook wie die klant dan is. Hierbij kan het best zijn dat de klantreis per persona (enigszins) verschilt.
Persona Voorbeeld
Stel, jouw bedrijf maakt promotievideo’s voor organisaties. Een van je doelgroepen is marketing managers. Zij zijn ten slotte vaak degene die dit soort promotiemateriaal inkoopt voor een organisatie.
Maar wat voor mensen zijn dat? Welke opleiding hebben ze gedaan? Tegen welke dingen lopen ze aan bij de overweging om een promotievideo te laten maken?
Een voorbeeld van een persona voor deze situatie is Tim. Hij is marketing manager bij een IT-bedrijf, heeft een HBO opleiding genoten en heeft een beperkt marketing budget:
Persona creation
Wil je persona’s maken voor jouw bedrijf? Bepaal dan eerst wat je doelgroepen zijn. Waarschijnlijk heb je – door je ervaringen – per doelgroep al een globaal beeld van een type. Die kun je vervolgens gaan uitwerken.
Bekijk dan de situatie vanuit het perspectief van je potentiële klant. Maak je persona zo concreet mogelijk. Hier kun je heel ver in gaan. Wij geven je een aantal vragen die je kunnen helpen om je persona vorm te geven.
De kenmerken van je persona
- Hoe ziet hij of zij eruit?
- Is het een man of een vrouw?
- Wat voor kleding draagt je persona?
- Wat zijn hobby’s van je persona?
- Wat is het opleidingsniveau?
- Wat is de woonsituatie?
- In wat voor auto rijdt je persona? Of heeft je persona geen auto?
De behoeftes van je persona
- Wat gaat er om in je persona?
- Wat zijn drijfveren van je persona?
- Welke aanspreektoon vindt je persona fijn?
- Wat is informatiebehoefte van je persona? > Dit is afhankelijk van het kennisniveau.
Het professionele leven van je persona
- Welke functie heeft je persona binnen het bedrijf?
- In welke branche is je persona werkzaam?
- Welke verantwoordelijkheden heeft je persona binnen zijn of haar werk?
- Wat is het kennisniveau van je persona (over jouw product/dienst)?
- Welke beperkingen heeft je persona binnen zijn of haar functie?
- Met welke obstakels heeft je persona te maken op de werkvloer?
Negative Persona’s
Aanvullend kun je er ook voor kiezen ook negative persona’s te maken. Dit zijn geen klanten die negatief zijn over je organisatie. Negative persona’s omschrijven de doelgroepen of types die je níét wilt aantrekken.
Negative persona’s kunnen je veel geld, tijd en energie schelen. Heb je binnen jouw organisatie een type klant waar je keer op keer negatieve ervaringen mee hebt? Of wat uiteindelijk meer kostte dan dat het opleverde? Dan is het wellicht een goed idee om voor deze groep een negative persona te maken.
Conclusie
Persona’s geven je een concreet beeld van wie je potentiële klanten zijn. Dit inzicht kun je vervolgens gebruiken om je online strategie en marketingactiviteiten te optimaliseren. Zo kun je gerichter inspelen op de (informatie)behoefte van je potentiële klanten, relevante content delen op het juiste moment en conversies stimuleren.