Voordat iemand iets bij je koopt, heeft hij of zij vaak al een aardige weg afgelegd. Deze customer journey biedt waardevolle inzichten om je online advertenties te optimaliseren. Lees er hier meer over.
Alles over de customer journey
Wat is de customer journey? En wat komt daar allemaal bij kijken? We zetten alle facetten voor je op een rijtje in het artikel Online Marketing & de Customer Journey.
Benieuwd naar de andere artikelen over dit onderwerp? Die vind je hier:
Website personalisatie – De customer journey
Online marketing & de Customer Journey | Mapping
Online marketing & de Customer Journey | Persona creation
Online marketing & de Customer Journey |Content
De customer journey, wat is dat?
In een customer journey wordt beschreven welk pad je doelgroep aflegt om bij jouw bedrijf terecht te komen. De customer journey is een beschrijving van de stappen die je potentiële klanten doorlopen voordat ze converteren tot klant.
Tegenwoordig vindt een groot deel van de contactmomenten van de customer journey digitaal plaats. Vroeger leerde we een bedrijf kennen door een advertentie in de krant, nu gebeurt dit vaak via een social media of Google.
Je kunt de customer journey zo globaal of gedetailleerd maken als je zelf wilt. In het See-Think-Do-Care-model laat de marketingafdeling van Google zien welke vier globale fases zij hanteren:
Branding
Wat is branding?
Je brand, ofwel merk, is de identiteit van je bedrijf, dienst of product. Branding houdt in dat je werkt aan deze merkidentiteit zodat je potentiële klanten je associëren met de dingen die jij voor ogen hebt. Dit kan in veel verschillende vormen zoals het promoten van je logo of je onderscheidend vermogen.
De term branding betekent letterlijk ‘brandmerken’ in het Engels. Brandmerken werd vroeger door veehouders gebruikt om hun vee te onderscheiden van andere veehouders.
Branding & de Customer Journey
Branding is een thema dat in de hele customer journey blijft terugkomen. Natuurlijk is het in de beginfases belangrijk om voor merkbekendheid en herkenning te zorgen, maar daar stopt het niet. Je wilt blijven werken aan je merkidentiteit en imago, zodat ook bestaande klanten een positief beeld van je merk houden.
Dat betekent niet dat je tegen iedereen hetzelfde ‘merkpraatje’ kan houden. Iemand die voor het eerst kennismaakt met jouw organisatie heeft een andere informatiebehoefte dan een bestaande klant. Zet je een branding campagne op? Bedenk je dan dus altijd voor welke fase van de customer journey je dit doet.
Online advertising | Branding campagne
Branding is een essentieel onderdeel van marketing. Je wilt immers dat potentiële klanten jouw merk (her)kennen en ze hier een positieve associatie mee krijgen. Online adverteren is een effectief middel om dit te doen.
Bij een branding campagne wil jouw merkidentiteit of onderscheidend vermogen communiceren naar je doelgroep. Dit kun je doen met een campagne in het zoeknetwerk van bijvoorbeeld Google of Bing, maar visuele advertenties zoals banners in het Display netwerk van Google lenen zich hier ook goed voor.
Landingspagina’s
Klikt iemand op je advertentie? Dan worden ze – als het goed is – doorverwezen naar een landingspagina op je website. Het is belangrijk dat de landingspagina aansluit op de fase waarin je potentiële klant zich bevindt. Iemand in de oriëntatiefase gaat nog niet gelijk een offerte bij je aanvragen en iemand die al veel onderzoek heeft gedaan hoeft niet nog een keer je whitepaper te lezen.
Ga je online adverteren? Zorg er dan dus voor dat zowel je online advertenties als de bijbehorende landingspagina relevant zijn voor de fase waarin je potentiële klant zich bevindt. Benieuwd hoe je een succesvolle landingspagina maakt? Daar schreven we toevallig een blogserie over:
- Effectieve landingspagina’s | Strategie & Inhoud
- Effectieve landingspagina’s | Opbouw & Ontwerp
- Effectieve landingspagina’s | Je campagne
Remarketing
Wat is remarketing?
Je hebt het vast wel eens meegemaakt: nadat je hebt gekeken in een webshop, kom je op Facebook of andere websites ineens advertenties tegen van diezelfde webshop. Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een methode om bezoekers van je website opnieuw te bereiken.
Bij remarketing denk je misschien al snel aan irritante banners die je eindeloos achtervolgen, maar dat is lang niet de enige manier. Met de juiste aanpak kun je met remarketing effectief in beeld blijven bij je doelgroep zonder schreeuwerig over te komen.
Remarketing & de Customer Journey
Om remarketing toe te passen, moet iemand eerst al eens op je website zijn geweest (en gunstige privacy-instellingen hebben, daarover hier meer). Dat betekent dat je remarketing nog niet kunt inzetten in de eerste fase(s) van de customer journey. Maar vanaf het moment dat iemand een keer je website heeft bezocht, kun je remarketing gaan inzetten.
Je kunt remarketing heel gericht gebruiken voor specifieke touchpoints in tijdens de customer journey, denk aan:
- Iemand heeft een bepaald product of bepaalde dienst bekeken
- Iemand heeft zijn of haar online winkelmandje verlaten zonder een aankoop te doen
Online adverteren is overigens niet de enige manier om remarketing toe te passen. Wist je dat je remarketing ook kunt toepassen op je eigen website? Daarover meer in dit artikel: Website personalisatie – Gedrag van je bezoeker.
Complete marketingfunnels
Veel van de eerder genoemde onderdelen komen samen in marketingfunnels. Een goede landingspagina, die perfect aansluit op je campagnes is een must. Maar ook daarna is het belangrijk om scherp te blijven. Bijvoorbeeld door consequente leadopvolging.