Online marketing & de Customer Journey | Content

Voordat iemand iets bij je koopt, heeft hij of zij vaak al een aardige weg afgelegd. Deze customer journey biedt waardevolle inzichten om je online marketing en content te optimaliseren. Lees er hier meer over.

Alles over de customer journey

Wat is de customer journey? En wat komt daar allemaal bij kijken? We zetten alle facetten voor je op een rijtje in het artikel Online Marketing & de Customer Journey.

Benieuwd naar de andere artikelen over dit onderwerp? Die vind je hier:

Website personalisatie – De customer journey
Online marketing & de Customer Journey | Mapping
Online marketing & de Customer Journey | Persona creation

De customer journey, wat is dat?

In een customer journey wordt beschreven welk pad je doelgroep aflegt om bij jouw bedrijf terecht te komen. De customer journey is een beschrijving van de stappen die je potentiële klanten doorlopen voordat ze converteren tot klant.

Tegenwoordig vindt een groot deel van de contactmomenten van de customer journey digitaal plaats. Vroeger leerde we een bedrijf kennen door een advertentie in de krant, nu gebeurt dit vaak via een social media of Google.

Je kunt de customer journey zo globaal of gedetailleerd maken als je zelf wilt. In het See-Think-Do-Care-model laat de marketingafdeling van Google zien welke vier globale fases zij hanteren:

Content, wat is dat?

Content is een verzamelnaam voor alle informatie die je online kunt delen. Dit kan dus tekst zijn, maar ook afbeeldingen, video’s, muziek en ga zo maar door

Wat heeft content te maken met de customer journey?

Niet alle content past bij elke fase in customer journey. Bijvoorbeeld, iemand die in de oriëntatiefase zit, heeft nog geen behoefte aan een gedetailleerde factsheet over jouw dienst te lezen. Andersom: iemand die zich al in een latere fase bevindt en veel onderzoek heeft gedaan, heeft niet genoeg aan een oppervlakkige advertentie.

Content & de Customer Journey

Je wilt in elke fase van de customer journey relevante content aanbieden die je (potentiële) klanten een stap dichterbij de aankoop zal brengen.

Welke content passend is zal per bedrijf of product verschillen. Dat neemt niet weg dat bepaalde content zich beter leent voor de ene fase dan voor de ander. Hieronder bespreken we een aantal vormen van content en waarvoor je die goed kunt gebruiken.

Voorbeeld van hoe een customer journey met bijbehorende content eruit zou kunnen zien

Je website

Je website. Het vlagschip van je online marketing. Dit is de plek waar je potentiële klanten naartoe wilt trekken, bijvoorbeeld via advertenties of social media. Als je bezoekers dan eenmaal op je website zijn, wil je ze wel goed bedienen.

Op je website komen bezoekers uit alles fases van de customer journey. Oriënteerders die op een advertentie klikten, overwegers die meer informatie zoeken en bestaande klanten. Je wilt op je website dan ook content aanbieden voor al die verschillende fases. Denk aan landingspagina’s voor oriënteerders, product- of dienstenpagina’s voor overwegers of een whitepaper voor beslissers.

Video

Video leent zich voor elke fase van de customer journey. Het is maar net hoe je video inzet. terwijl je in latere fases eerder moet denken aan een diepgaande productvideo. Wij zetten een aantal formats voor je op een rijtje.

Behoefte- & Oriëntatiefase | Video’s in de customer journey

Voor de beginfases wil je korte, aantrekkelijke video’s inzetten, zoals:

  • Advertentievideo’s
  • Korte productvideo’s op je website of social media
  • Laagdrempelige video’s met een oplossing voor een probleem, denk aan tutorials op YouTube
  • Teasers voor nieuwe producten/diensten

Overweging- & Beslissingsfase | Video’s in de customer journey

Wanneer je potentiële klant overweegt om jouw organisatie te kiezen, wil je diepgaandere video’s aanbieden. Denk aan:

  • Webinars
  • Product- of dienstvideo’s
  • Tutorials
  • Uitlegvideo of ‘Explainer’
  • Vlogs
  • Videopresentatie
  • Testimonials: klanten aan het woord
  • Interviews

In deze fase kun je video ook goed gebruiken om mogelijke bezwaren weg te nemen.

Benieuwd hoe je webinars kunt inzetten voor jouw organisatie? Bekijk dan ons artikel Effectieve visual content – Webinars.

Vanaf de aankoopfase | Video’s in de customer journey

Vanaf de aankoopfase is het zaak om je klanten engaged te houden en support te bieden. Dit kun je doen met video’s zoals:

  • Tutorials
  • Teasers voor nieuwe producten/diensten
  • Live video / stream
  • Webinars
  • Interviews
  • Product- of dienstvideo’s voor cross- en upsell

Wil je meer weten over hoe je video kunt inzetten? Daar vertellen we je meer over in ons artikel Effectieve visual content – Video’s & Animaties.

Blogs / Artikelen

Een blog of artikel heeft een aantal belangrijke functies in de customer journey:

  • Informeren van je websitebezoeker
  • Enthousiasmeren van je websitebezoeker
  • Vindbaarheid in zoekmachines (SEO)

Deze verschillende functies komen in verschillende fases van de klantreis van pas:

Blogs in de beginfases

Iemand die aan het begin van de klantreis staat, zal op zoek gaan naar een oplossing voor hun behoefte of probleem. Vindbaarheid in zoekmachines is dan essentieel. Geef antwoord op de vragen die jouw potentiële klanten stellen en zorg ervoor dat zij je vervolgens op Google kunnen vinden. Je genereert hier niet alleen meer traffic mee, maar positioneert je organisatie ook als expert binnen je branche. Lees hier meer over het schrijven van vindbare teksten.

Bovendien kunnen graag gelezen blogs ook andere bezoekers naar je website trekken. Bijvoorbeeld door de blogs te delen op je social mediakanalen, of nog beter, doordat anderen je blog delen. Zo krijg je bezoekers op je website die zich wellicht nog niet bewust zijn van hun behoefte voor jouw dienst/product, maar na het lezen van jouw fantastische blog….

Blogs in de latere fases

In de latere fases gaan we er even vanuit dat bezoekers je website al weten te vinden. In deze fases wil je lezers vooral informeren en enthousiasmeren. Een informatieve blog kan net het extra duwtje in de rug zijn voor beslissers om voor jouw organisatie te kiezen.

Ontdek hier hoe je aantrekkelijke teksten schrijft.

E-mail

Zodra je een e-mailadres hebt van je potentiële klant, kun je die gebruiken voor e-mailmarketing. We hebben het dan dus over ongeveer de beslissingsfase en alles wat daarna komt. Bij e-mailmarketing kun je denken aan:

  • Nieuwsbrief
  • (Persoonlijke) Aanbiedingen
  • Herinneringen voor winkelmandverlaters

Let wel: je wilt niet te spammerig overkomen. Dat kan voor je potentiële klant een reden zijn om af te haken. Beperk je e-mailmarketing tot relevante en gerichte mailings.

Whitepapers

Whitepapers geven je potentiële klant meer informatie over een relevant onderwerp. Dit past goed bij de midden fases van de customer journey: overweging / beslissing. Het helpt je bezoeker jouw product of dienst beter te begrijpen zodat zij vervolgens een weloverwogen keuze kunnen maken. Die weloverwogen keuze beïnvloed jij uiteraard met een whitepaper waar men geen nee tegen kan zeggen.

Bovendien is een whitepaper een goede tool om leads mee te genereren. Je kunt je whitepaper natuurlijk ‘gratis’ weggeven, maar je kunt er ook een e-mailadres voor in de plaats vragen. Zo verzamel je contactinformatie van bezoekers die serieuze interesse tonen in wat jouw organisatie te bieden heeft.

Ontdek hier meer over whitepapers.

Website Personalisatie

Met website personalisatie kun je gepersonaliseerde content tonen afhankelijk van wie je website bezoekt. Dit werkt onder andere aan de hand van B2B bezoekersherkenning.

Met de juiste instellingen kun je oriënterende websitebezoekers andere content tonen dan bijvoorbeeld bestaande klanten. Zo kun je content tonen die specifiek voor die fase van de customer journey relevant is. Je kunt bijvoorbeeld een introductievideo op je homepage tonen voor nieuwe websitebezoekers, een whitepaper aanbieden aan terugkerende bezoekers en bestaande klanten uitnodigen voor een webinar.

Lees hier meer over website personalisatie en de customer journey.

Nog meer content

Er zijn natuurlijk nog meer vormen van content te bedenken die je kunt inzetten in je customer journey. Denk aan: