Een online marketingstrategie is essentieel voor effectieve online marketing. Maar waar moet je starten? Begin altijd met een nulmeting. Zo doe je dat.
Nulmeting voor je marketingstrategie
Voordat je kunt beginnen met het schrijven van je marketingstrategie, moet je inzicht krijgen in je huidige situatie. Daarna kun je pas bepalen hoe je gewenste situatie er dan uit ziet. Zet eerst deze dingen voor jezelf op een rijtje:
Wie is je doelgroep?
Wie zijn jouw (potentiële) klanten? Wat zijn hun behoeftes? Wat zijn hun bezwaren?
Beschrijf je doelgroep – of doelgroepen – zo concreet mogelijk. Hoe helderder het beeld van je doelgroep, hoe beter je in staat bent om ze straks te bereiken met je marketinguitingen.
Een manier om je doelgroep(en) heel concreet te schetsen is door het maken van buyer persona’s. Een buyer persona is als het ware een ‘prototype’ vertegenwoordiging van een doelgroep. Een verzonnen persoon. Meer weten? Bekijk dit artikel over buyer persona’s.
Wat heeft je bedrijf te bieden?
Wat los je op voor je doelgroep? We zoeken hier geen lijstje van je producten of diensten. We gaan een stapje verder. Op welke manier vervult jouw product of dienst de behoefte van jouw potentiële klanten?
Men is snel geneigd om aanbod te presenteren op een inside-out manier. “Kijk wat ik [of mijn bedrijf] allemaal kan”. Maar wat heeft jouw potentiële klant daar dan aan? Draai het om: begin bij je doelgroep.
Stel, je verkoopt boren. Verkoop je dan boren? Of eigenlijk gaten in de muur? Niemand staat ’s morgens op met de gedachte “Tsjonge, wat heb ik zin om een boor te kopen”. Iemand staat op met het plan om een schilderijtje te gaan ophangen.
Dus wat los je dan op voor je klanten als borenverkoper? Je biedt je doelgroep een makkelijke en snelle manier om een gat in de muur te maken. Maar je kunt nog een stap verder. Eigenlijk biedt je een makkelijke en snelle manier om dat ene leuke schilderijtje op te hangen.
Hoe ziet je markt eruit?
Hoe ziet je markt eruit? Welke kansen liggen er? Welke risico’s zijn er? Voor een strategische online aanpak, is het belangrijk om je omgeving te verkennen. Zo kun je vervolgens bepalen wat de beste route is.
Breng bovendien je concurrenten in kaart. Hoe verhoudt jouw organisatie zich tot andere spelers in de markt? En wat is dan jouw onderscheidend vermogen?
Welke kanalen worden gebruikt?
In je marketingstrategie ga je uiteindelijk beschrijven via welke kanalen je jouw doelgroep wilt gaan bereiken. Vraag jezelf dan eerst af hoe het nu zit met die kanalen:
- Welke kanalen gebruik je op dit moment?
- Op welke kanalen is je doelgroep actief?
- Hoe ziet de customer journey van jouw klanten eruit?
Komen de kanalen die je nu gebruikt overeen met de kanalen die jouw doelgroep gebruikt? Voordat je potentiële klant bij je belandt, heeft die vaak al een aantal kanalen benut. Denk aan een zoekopdracht op Google, een kijkje op je website of even kijken bij je concurrent op social media.
Door de customer journey in kaart te brengen, ontdek je vaak al snel welke kanalen belangrijk kunnen zijn voor jouw marketing. Idealiter zorg je ervoor dat je jouw potentiële klanten bedient in elke fase van die klantreis.
Meer weten? Bekijk dan ons artikel Online marketing & de Customer Journey | Van klik tot klant.
Zoekwoordenonderzoek
Voor de meeste klantreizen is de zoekmachine een onmisbare schakel. Hier begint vaak de zoektocht. Iemand zit met een vraag, behoefte of probleem en zoekt het op via Google. Dan wil je natuurlijk dat jouw product of dienst opduikt als mogelijke oplossing.
Kortom, je wilt zichtbaar zijn in zoekmachines als Google. Dan is het eerst handig om te achterhalen wat die potentiële klanten dan precies intypen. Wat is het zoekgedrag in jouw markt? Hier kom je achter door een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen.
De inzichten uit het zoekwoordenonderzoek kun je vervolgens om je aanpak te optimaliseren. Bijvoorbeeld door het verbeteren van je organische vindbaarheid (SEO) of adverteren in de zoekresultaten (SEA).