Marketingstrategie maken in 7 stappen

Effectieve online marketing begint met een doordachte strategie. Hoe pak je dat aan? Zo maak je in 7 stappen een online marketingstrategie.

Hoe kort of uitgebreid je jouw strategie ook wilt maken, er zijn een aantal onderdelen die niet mogen missen.

1. Nulmeting

Voordat je kunt beginnen met het schrijven van je marketingstrategie, moet je inzicht krijgen in je huidige situatie. Daarna kun je pas bepalen hoe je gewenste situatie er dan uit ziet. Zet eerst deze dingen voor jezelf op een rijtje:

  • Wat heeft je bedrijf te bieden?
  • Wat is je doelgroep?
  • Hoe ziet je markt eruit?
  • Welke kanalen worden er gebruikt?

Lees hier meer over het maken van een nulmeting voor je online strategie.

Heb je de customer journey al scherp? Of wordt het tijd om hier nog eens kritisch naar te kijken. We hebben een handig hulpmiddel voor je. Download hier de Customer Journey Canvas!

2. Doelen

Tijdens je nulmeting ben je wellicht al gestuit op iets wat je wilt veranderen aan je huidige situatie. Wat is je gewenste situatie? Waar wil je naartoe?

Probeer je doelen zo concreet en duidelijk mogelijk te beschrijven. Zo ontstaat er later geen verwarring over. Je wilt helder hebben wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, wat het gewenste resultaat is en hoe je dat gaat meten.

Een bekende manier om doelen te beschrijven is de SMART-methodiek. Beschrijf per doel:

  • Specifiek – Wat wil je precies bereiken?
  • Meetbaar – Hoe ga je het resultaat meten?
  • Acceptabel – Is er voldoende draagvlak?
  • Realistisch- Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden – Wanneer wil je het eerste resultaat zien/meten?

3. Je boodschap

Wat ga je jouw potentiële klanten vertellen? En hoe ga je dat doen? Hiervoor grijpen we weer terug naar je aanbod. Wat los je op voor je klanten? Daarin zit namelijk de kern van wat je wilt gaan communiceren.

Breng je boodschap altijd zoveel mogelijk gedacht vanuit je doelgroep. Niet vanuit jouw aanbod maar vanuit de oplossing die het biedt.

Dus niet: “Ik heb een kop koffie voor jou

Maar: “Ook zo toe aan een warme opkikker?

Tone-of-voice

Bedenk je ook van te voren hóe je die boodschap wilt brengen. Wat is een aanspreektoon die past bij jouw bedrijf en bij je doelgroep? Keuze die je maakt over aanspreektoon en woordkeuzes kun je vervolgens vastleggen in een schrijfwijzer. Dit is vooral handig als er verschillende mensen aan je marketing en communicatie werken.

4. Budget

Natuurlijk neem je ook in je strategie mee wat je budget is voor marketing. Bedenk hierbij niet alleen wat je eraan uit gaat geven, maar vooral ook wat je er weer voor terug wilt krijgen. Je kunt dit onder andere uitdrukken in Return Of Investment (ROI) of Return Of Advertising Spent (ROAS):

  • ROI = (verwachte) opbrengst / investering × 100%
  • ROAS = opbrengst advertenties / kosten advertenties

5. Kanalen

Op basis van je nulmeting, doelen en budget, kun je een passende mix van marketingkanalen gaan samenstellen. Denk aan:

Het helpt om hierbij de klantreis, ofwel customer journey, helder te hebben. Om je doelgroep zo goed mogelijk te bedienen, wil je zorgen voor zichtbaarheid in elke fase van de klantreis.

6. Planning

Een planning is uiteraard een onmisbaar onderdeel van je marketingstrategie. Het biedt houvast en bevordert continuïteit in je aanpak, en helpt je om gericht aan je doelen te werken. Als je jouw doelstellingen uit de eerdere stap tijdsgebonden hebt geformuleerd, kun je deze als leidraad voor je planning gebruiken.

Meet- of evaluatiemomenten vanuit je doelen fungeren dan als mijlpalen in je planning. Wil je bijvoorbeeld je vindbaarheid in Google voor zoekwoord X over 3 maanden verbeterd hebben? Dan zal je nu wel moeten beginnen met het creëren van relevante content voor dat thema.

7. Resultaat

Tot slot wil je onderzoeken of je inspanningen iets hebben opgeleverd. Neem deze meet- en evaluatiemomenten mee in je marketingstrategie.

Uit je doelstellingen wordt – als het goed is – al duidelijk naar welke uitkomsten je in ieder geval wilt gaan kijken. Hoe je een resultaat kunt meten, hangt af van de aard van het doel. Veel gebruikte instrumenten om resultaten te meten zijn tools zoals Google Analytics en Google Data Studio. Maar er zijn veel meer handige platforms om resultaten in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan Ahrefs voor statistieken rondom je vindbaarheid (SEO).

Onthoudt bij het meten van je resultaten wel dat de statistieken in je rapportages eigenlijk nooit helemaal zuiver zijn. Je mist zo 25% data door onder andere ad-blockers en privacy-instellingen van je websitebezoekers.