Effectieve landingspagina’s | Strategie & Inhoud

Wat is een succesvolle landingspagina? En belangrijker, hoe maak je die? Dat begint bij een duidelijke strategie en relevante inhoud. Lees er hier meer over.

Samenvatting

  • Wat wil je aanbieden op je landingspagina?
  • Wie is de doelgroep?
  • Kies de juiste zoekwoorden
  • Bepaal een duidelijk doel met bijbehorende call-to-action
  • Bepaal een duidelijke boodschap

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die specifiek ingericht is voor het genereren van leads en conversies. De inhoud van zo’n pagina is in principe niet generiek; het richt zich op één doel / aanbieding / product / dienst / doelgroep.

Vaak maakt een landingspagina deel uit van een campagne. Bijvoorbeeld de pagina waar potentiële klanten op ‘landen’ nadat ze op een Google advertentie klikken.

Bijvoorbeeld, je zoekt naar “weekend Parijs” op Google en komt een advertentie van Booking.com tegen:

Als je op de advertentie klikt, kom je terecht op een landingspagina die Booking.com specifiek voor ‘weekend Parijs’ heeft ontwikkeld:

Bron: Booking.com

Vaak is de landingspagina het eindstation van een campagne maar zéker niet het eindpunt van de customer journey. Het doel van de landingspagina is juist om ervoor te zorgen dat websitebezoekers hun reis doorzetten op je website.

Strategie en inhoud van een goede landingspagina

Een goede landingspagina heeft een heldere strategie en gerichte inhoud. Relevantie is key.

Wat biedt je aan?

Welk aanbod ga je doen op je landingspagina? Wellicht is het antwoord op die vraag simpelweg ‘product X’, maar in veel gevallen ligt dit genuanceerder.

Zeker als we het hebben over B2B leadgeneratie, is het niet gebruikelijk om van een potentiële klant te verwachten gelijk een aankoop te doen. Vaak gaat het hier om grote investeringen. Maak liever kleinere tussenstappen zodat je potentiële leads binnenhaalt, zoals:

  • Contact opnemen
  • Kennismaken
  • Demo bekijken
  • Whitepaper downloaden
  • Gratis proefperiode
  • Gratis intakegesprek
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief

Kwikfit gebruikt zo’n tussenstap op hun APK-landingspagina. Niet gelijk een keuring inplannen maar eerst even je APK-vervaldatum checken:

Bron: Kwik-fit.nl

Wie is de doelgroep?

Op welke doelgroep wil je je richten op je landingspagina? Wat voor klanten wil je binnenhalen? Wat vinden zij belangrijk? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen wanneer je een landingspagina gaat maken.

Probeer een zo scherp en concreet mogelijk beeld van je doelgroep te creëren. “Mensen die interesse hebben in marketing” is al te vaag. Wie hebben er dan interesse in marketing? Wat doen ze voor werk? Hoe oud zijn ze waarschijnlijk?

Lees hier meer over gerichte contentcreatie en doelgroepen.

Welke zoekwoorden ga je gebruiken?

Maak je een landingspagina voor SEO of SEA? Dan moet nog bedenken op welke zoekwoorden je wilt inzetten.

Waar zal je doelgroep op zoeken als ze interesse hebben in jouw product of dienst? Let op: mensen typen niet altijd letterlijk het product in. Vaak begint een zoektocht met een probleem of vraag, niet met een specifieke behoefte voor product X. Houd hier rekening mee wanneer je gaat inzetten op zoekwoorden.

Wat wil je bereiken en vertellen?

Besef je dat je over het algemeen slecht een paar seconden hebt om een websitebezoeker te overtuigen. Zorg er dus voor dat alle belangrijke zaken bovenaan je pagina staan. Wat je zo snel mogelijk duidelijk wilt maken, is in ieder geval:

  • Wat je doet of aanbiedt
  • Waarom je potentiële klant dit wil of móét hebben
  • Wat hij of zij moet doen om eraan te komen

Raak niet in de verleiding om te veel te willen vertellen. Dit leidt te veel af.