Wat is een succesvolle landingspagina? En belangrijker, hoe maak je die? Het belangrijk dat de pagina past bij de rest van je campagne. Lees er hier meer over.
Een landingspagina moet bij je campagne ‘passen’ en bijdragen aan het overkoepelende doel. Of je nu een landingspagina maakt voor een Google Ads campagne, voor de organische zoekresultaten of voor e-mailmarketing.
Je wilt je potentiële klanten een naadloze ervaring bieden vanaf de eerste klik tot en met de conversie.
Naadloze ervaring
Je wilt dat de verschillende stappen of kanalen in je campagne allemaal naar hetzelfde doel toewerken. Zorg er dus voor dat je landingspagina dezelfde boodschap communiceert als de rest van je campagne. Je wilt consistentie in:
- De boodschap
- Titel / subtitels
- Je actie / aanbod
- Tone-of-voice
- De call-to-action
- Beeldgebruik
- Ontwerp
SEO-Landingspagina
Wil je een landingspagina voor SEO? Dan wil je dat de pagina goed vindbaar is. Een landingspagina voor organische zoekresultaten bevat in principe meer content dan een landingspagina voor SEA.
De teksten op je pagina zorgen ervoor dat ook zoekmachines een idee hebben waar je pagina over gaat. Staat er weinig content op je landingspagina? Dan loop je het risico dat zoekmachines niet of onvoldoende ‘snappen’ waar je pagina over gaat. En dat is niet goed voor je vindbaarheid.
Zorg ervoor dat je belangrijke zoekwoorden verwerkt in je pagina, zodat je hierop gevonden wordt. Overdrijf het niet. Ontdek hier hoe je vindbare content creëert.
Naast content is het voor vindbaarheid ook belangrijk dat je landingspagina technisch goed in elkaar zit. Laadt je pagina niet goed of (heel) langzaam? Dan heeft dit een negatief effect op je vindbaarheid.
Zalando heeft dit slim aangepakt. Helemaal onderaan de landingspagina voor ‘Skinny jeans voor dames’ staat een tekst die geoptimaliseerd is voor SEO. Gezien de locatie van de tekst, is het doel van Zalando waarschijnlijk niet dat ‘wij’ die lezen, maar wel dat zoekmachines hier iets mee kunnen.

SEA-Landingspagina (Google Ads campagne)
Maak je een landingspagina voor SEO? Dan wil je dat deze aansluit op de rest van je (Google Ads) campagne.
Vindbaarheid is minder belangrijk bij een landingspagina voor SEA. Deze hoeft dus niet veel tekst of onderdelen te bevatten. Je wilt dat bezoekers converteren, punt. Voorkom afleiding door te veel te willen vertellen.
De SEA-landingspagina van Wix is hier een mooi voorbeeld van:

Zorg wel dat er iéts op je landingspagina staat dat relevant is. Dit is niet alleen fijn voor je potentiële klant, maar ook Google Ads wordt hier blijer van.
Komt de tekst van je advertentie inhoudelijk niet of slecht overeen met je landingspagina? Dan wordt dit opgemerkt door de algoritmes van Google Ads en dit heeft doorgaans een negatieve uitwerking op je positie in de veiling.
Meer weten over effectieve landingspagina’s?
Bekijk ook eens deze artikelen:
Effectieve landingspagina’s | Strategie & Inhoud
Effectieve landingspagina’s | Opbouw & Ontwerp
Effectieve landingspagina’s | Je campagne