De titel van jouw blog of artikel is het eerste wat mensen zien en soms ook het énige. Die titel moet dus zo pakkend en relevant zijn dat men nieuwsgierig wordt en ze verder klikken.
Dus, een goede titel is een onmisbaar onderdeel van een artikel of blog. Natuurlijk is het ontzettend belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan het schrijven van relevante content, maar al die moeite heeft geen zin als niemand het leest. Overigens geldt dit niet alleen voor blogs maar bijvoorbeeld ook voor het onderwerp van e-mailmarketingcampagnes, nieuwsbrieven en ga zo maar door.
Begin met een werktitel
Het is nergens voor nodig je dood te staren op een leeg blad om een pakkende titel te bedenken. Begin met een werktitel. Een simpele titel die het onderwerp omschrijft. Die hoeft nog niet aantrekkelijk of geweldig te zijn. Gewoon functioneel. Wanneer je al een gedeelte hebt uitgewerkt, of zelfs helemaal klaar bent met het schrijven van je artikel, is het bedenken van een pakkende titel vaak een stuk makkelijker.
Ondanks dat een werktitel (waarschijnlijk) niet je definitieve titel wordt, is het wel raadzaam om specifiek te omschrijven waar het artikel over gaat. Een gerichte werktitel geeft je meer richting tijdens het schrijven. Het is verleidelijk en makkelijk om een werktitel als “AVG” te kiezen, maar die omschrijft slechts heel generiek waar je over gaat schrijven. Een specifiekere werktitel zou zijn: “Wat gaat er veranderen met invoering van de AVG?”.
Eenmaal klaar met schrijven, kun je van je werktitel een pakkendere titel maken zoals: “Algemene Verordening Gegevensbescherming – Wat gaat er veranderen?”.
* Hier kun je trouwens goed zien dat er voor de uiteindelijke titel het onderwerp naar voren is gehaald. Dit is heel bewust: aangezien lezers soms niet eens de moeite nemen je hele titel te lezen, is het handig om je belangrijke informatie/onderwerp vooraan te zetten.
Een goede titel is aantrekkelijk
Oké, het is dus belangrijk om een accurate titel te schrijven en geen valse verwachtingen te kweken. Maar een louter functionele titel kan soms wat duf overkomen. Voor een sterke titel is dus niet alleen functionaliteit maar ook aantrekkelijkheid een belangrijke factor om mee te nemen. Maar wat maakt een titel dan aantrekkelijk? Dat kunnen heel veel dingen zijn. Wij helpen je op weg met een aantal ideeën:
Wek nieuwsgierigheid bij je lezer
Om je lezer nieuwsgierig te maken, moet je weten wat jouw lezer bezighoudt. Kortom, ken je doelgroep of leer je doelgroep kennen. Zodra je erachter bent wat relevant is voor jouw lezer, kun je hier op in gaan spelen met onder andere je titel (maar natuurlijk ook de rest van je content). Schrijf bijvoorbeeld over iets wat jouw lezer zou willen weten en wek hiermee nieuwsgierigheid zoals in de titel “Wat gebeurt er online in 1 minuut?”. Of spreek je lezer heel direct aan door bijvoorbeeld een vraag te stellen: “Zou jij bij jezelf kopen? Waarom?”.
Wees creatief met taal
Maak een krachtige indruk met het gebruik van sterke woorden zoals “geweldig”, “vreselijk” of bijvoorbeeld “goud”: “Over Ons. Goud voor je website!”. Maar pas op; als je alles krachtig omschrijft, lijkt niets meer krachtig. Zet dit soort woorden dus in, daar waar je de aandacht wilt.
Alliteratie is ook een goede optie om je titel op te leuken. Hierbij laat je woorden of lettergrepen beginnen met dezelfde letter zoals in de slogan “Heerlijk, helder, Heineken”. Het klinkt niet alleen leuk, ook creëert alliteratie ritme in een zin en is het vaak makkelijker te onthouden. Alleen maar voordelen dus! Veel organisaties gebruiken alliteratie ook voor merknamen (waarschijnlijk om deze zelfde reden): Media Markt, Weight Watchers, Coca-Cola, Bob de Bouwer, Mickey Mouse en ga zo maar door.
Twee tegengestelde woorden in één titel gebruiken, kan ook een goede manier zijn om de aandacht te trekken met taal. Dit deed Fris Online bijvoorbeeld met “goedkoop” en “duur” in de titel: “Waarom een goedkope website juist duur kan zijn”.
Of laat de dichter in jezelf naar boven komen en gebruik rijmende woorden in je titel, zoals “Meten = weten: Aan de slag met Google Analytics”.
Wees accuraat en realistisch
Het is belangrijk om de verwachting van je lezers af te stemmen op de content die je aanbiedt. Dit doe je met een accurate en realistische titel.
Als je een artikel hebt geschreven over het verhogen van je rendement uit GoogleAds campagnes, is een titel als “Hoe je het rendement van jouw Google Ads campagnes over de kop laat gaan” wellicht wat overdreven.
Hoewel je waarschijnlijk veel aandacht krijgt met zo’n bombastische titel, is de kans dat de content dan aan de verwachting voldoet vrij klein. Een titel als “Tips om je Google Ads rendement te verhogen” is dan wellicht niet zo flitsend als de eerste, maar geeft de lezer wel een eerlijk beeld van wat hij kan verwachten.
Is het dan erg om de inhoud wat mooier te laten lijken in de titel? Ja, wat ons betreft wel. Dit stelt namelijk je lezers teleur. En een teleurgestelde lezer is minder geneigd om jou, of jouw organisatie, nog een keer te vertrouwen of serieus te nemen.
Houd rekening met je platforms
Tot slot: bedenk je waar de titel getoond zal worden. Je wilt namelijk niet dat je titel te lang is en daardoor niet helemaal leesbaar is. Maar ja, je wilt ook geen nietszeggende titel van één kort woord. Het verschilt per platform hoeveel ruimte je krijgt. Zo hanteert Google bijvoorbeeld een maximum aantal karakters van 50-60. Verspreid je jouw content in de vorm van een e-mail? Bedenk je dan dat mobiele gebruikers vaak minder van een titel of onderwerp zien in één oogopslag, vanwege het kleinere scherm.
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Blogserie: Content met impact
Deze blog maakt onderdeel uit van een serie: Content met impact. Wil je meer weten over dit onderwerp? In de serie behandelen we de volgende onderwerpen:
Content met impact – Gerichte contentcreatie
Content met impact – Verleiden met content
Content met impact – Aantrekkelijke teksten